¿Estamos técnicamente preparados para el flipped classroom? Un análisis de las competencias digitales de los profesores en España

  1. Andía Celaya, Luis Alberto 1
  2. Santiago Campión, Raúl 2
  3. José Manuel Sota Eguizábal 2
  1. 1 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revue:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Monográfico: Formación lectora en el mundo digital: LIJ, redes y entornos virtuales

Número: 25

Pages: 275-311

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.4218 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Contextos educativos: Revista de educación

Dépôt institutionnel: lock_openAccès ouvert Editor

Résumé

The Flipped Classroom Model (FC) can be considered as a meta-strategy that can provide an available structure in order to introduce the new methodologies in the classroom. The aim of this study is to analyze the level of digital competence of Spanish teachers and to determine if they are technically prepared to design and implement the model. For this, we used two tools. A survey designed according to the recommended dimensions of the “Common Framework for Digital Competence of Teachers” of the Digital Culture in School Plan (ACDC questionnaire). A questionnaire that we carried out among more than 100 Spanish experts in Flipped learning to determine, through analysis of the ACDC questionnaire, which would be the 12 key competences for the adequate development of the FC model. This second analysis will help us determine the technical specificities required by the FC model, which can guide the teachers in evaluating their own competences and in building a formative itinerary over FC and ICTs. The Spanish teachers have a low or medium-low level in many of the keys kills to include these strategies in their professional performance. A plan of improvement of digital skills is needed to alleviate the detected weaknesses.

Références bibliographiques

  • Amory, A. (2014). Tool-mediated authentic learning in an educational technology course: a designed-based innovation. Interactive Learning Environments, 22(4), 497-513. https://doi.org/10.1080/10494820.2012.682584.
  • Angelini, M. L. y García-Carbonell, A. (2015) “Percepciones sobre la integración de modelos pedagógicos en la formación del profesorado: la simulación y juego y el flipped classroom”. Education in the Knowledge Society, 16(2), 16-30. http://doi.org/10.14201/eks20151621630.
  • Area, M. (2015) “Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital”, en J. de Pablos (Coord.), Los Centros Educativos ante el Desafío de las Tecnologías Digitales. Madrid: La Muralla.
  • Barak, M. (2017). Science Teacher Education in the Twenty-First Century: a Pedagogical Framework for Technology-Integrated Social Constructivism. Research in Science Education, 47, 283-303. http://doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y.
  • Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington, DC: International Society for Technology in Education.
  • Blair, E., Maharaj, C. y Primus, S. (2015) “Performance and perception in the flipped classroom”. Education and Information Technologies, 21(6), 1465-1482. http://doi.org.10.1007/s10639-015-9393-5.
  • Camargo Abello, M., Calvo, G., Franco, C., Vergara, M., Londoño, M., Zapata, F. y Gravito, C. (2011). Las necesidades de formación permanente del docente. Educación y Educadores, 7, 79-112.
  • Campión, R. y Bergmann, J. (2018). Aprender al revés: Flipped Classroom 3.0 y Metodologías activas en el aula. Madrid: Paidós Educación.
  • Cardona Andújar, J. (2008). Formación y desarrollo profesional del docente en la sociedad del conocimiento. Madrid: Universitas.
  • Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2005). Formación del profesorado en educación superior. Desarrollo curricular y evaluación. Madrid: McGrawHill.
  • European Comission (2018). European ideas for better learning: the governance of school education systems. The final report and thematic outputs of the ET2020 Working Groups Schools (2016- 2018). Brussels: European Commission.
  • Fernández, J. C., Fernández M. C., Cebeiro B. (2016) Competencias en TIC del profesorado en Galicia: variables que inciden en las necesidades formativas. Innovación educativa, 26, 215-231.
  • García, D. y García, E. (2014). Tecnologías y formación del profesorado, una visión crítica. Aula de innovación educative, 237, pp. 35-40.
  • Goodwin, B. y Miller, K. (2014). “ResearchSays / Evidence on Flipped Classrooms Is Still Coming In”. Technology-rich learning, 70(6), 78-80. Recuperado de http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/mar13/vol70/num06/Evidence-on-Flipped-Classrooms-Is-Still-Coming-In.aspx.
  • Hao, Y. y Lee, K. S. (2016) Teaching in flipped classrooms: Exploring pre-service teachers’ concerns. Computers in Human Behavior, 57, 250-260.
  • Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning. London. Routledge.
  • INCAT (2015). Definición de la competencia Digital Docente para el profesorado no universitario de Cataluña aprobado por acuerdo de gobierno de la Generalitat en fecha 29 de diciembre de 2015 y pendiente de publicación en el DOGC. Recuperado de https://bit.ly/2BunyGI.
  • INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. MECD. Recuperado de https://bit.ly/2QqmwAw.
  • Koehler, M. y Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Recuperado de https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.
  • Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) 8/2013 de 9 de diciembre BOE.
  • Marco estratégico Educación y Formación 2020 (ET2020). Euridyce España. Recuperado de https://bit.ly/1QHaHnA.
  • Margulieux, L. E., Bujak, K. R., McCracken, W. M. y Majerich, D. M. (2014). “Hybrid, Blended, Flipped, and Inverted: Defining Terms in a Two Dimensional Taxonomy”. Paper accepted to the 12th Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu, HI, January 5-9.
  • Martin, D. y Santiago, R. (2015). ¿Es el flipped classroom un modelo pedagógico eficaz?: Un estudio sobre la percepción de estudiantes de Primaria, ESO y Bachillerato. Comunicación y Pedagogía, Monográfico sobre Flipped Classroom, 285-286.
  • Martín, D., Sáenz, M. M., Santiago, R. y Chocarro, E. (2016). Diseño de un instrumento para evaluación diagnóstica de la competencia digital docente: formación flipped classroom. Didáctica, Innovación y Multimedia, 33. Recuperado de http://dimglobal.net/revistaDIM33/docs/DIMAR33flipped.pdf.
  • Mason, G. S, Shuman, T. R. y Cook, K. E. (2013). Comparing the effectiveness of an inverted classroom to a traditional classroom in an upper-division engineering course. IEEE Transactions on Education, 56(4), 430-435.
  • Méndez Martínez, I. (2015). Prácticas Docentes y Rendimiento Estudiantil: Evidencia a partir de PISA 2012 y TALIS 2013. Fundación Santillana, Gobierno de La Rioja e Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
  • Pérez Juste, R. (2006). Evaluación de programas educativos. Madrid: La muralla.
  • Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa 14(3), 503-523. Recuperado de: https://bit.ly/2bwQCCX.
  • Pincas, A. (2003). Gradual and Simple Changes to incorporate ICT into the Classroom. Elearningeuropea.info. Recuperado de https://bit.ly/2GIMQ7N.
  • Pires, E. y Moreira, F. (2012). The Integration of Information and Communication Technology in Schools. Online Safety. Procedia Technology, 5, 59-66. http://doi.org/10.1016/j.protcy.2012.09.007.
  • Poyo, S. R. (2016). Transforming Teacher Preparation: Assessing Digital Learners’ Needs for Instruction in Dual Learning Environments. Duquesne University, ProQuest Dissertations Publishing. Recuperado de https://bit.ly/2V5Kl3g.
  • Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE). Recuperado de https://bit.ly/2GCMX4H.
  • San Nicolás, B., Fariña Vargas, E. y Area Moreira, M. (2012). Competencias digitales del profesorado y alumnado en el desarrollo de La docencia virtual. El caso de la Universidad de La Laguna. Revista Historia de la educación latinoamericana, 14, 227-245. http://doi.org/10.9757/Rhela.19.10.
  • Sanabria, A. L. y Cepeda, O., (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: la ciudadanía digital. RELATEC. Revista Iberoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112.
  • Sánchez-García, A-B., Mena, J. J., Guan, Li, H. y Pinto, J. (2013). Teacher Development and ICT: The Effectiveness of a Training Program for In-service School Teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 529-534. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.713.
  • Santiago, R., Díez, A. y Andía, L. A. (2017). 33 experiencias que ponen patas arriba el aprendizaje. Barcelona: UOC.
  • Santiago, R. (2014). Todo lo flipped es blended pero no todo lo blended es flipped. Recuperado de https://bit.ly/2SDCRXH.
  • Shi-Chun, D., Ze-Tian, F. y Yi W. (2014). The Flipped Classroom Advantages and Challenges. Proceedings of the 2014 International Conference on Economic Management and Trade Cooperation. http://doi.org/10.2991/emtc-14.2014.3.
  • Shin, S.-K. (2015). Teaching critical, ethical, and safe use of ICT in preservice teacher education. Language Learning & Technology, 19(1), 181-197. Recuperado de https://bit.ly/2IiduGT.
  • TALIS (2009), OCDE. Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe Español. Recuperado de https://bit.ly/2DwfqWm.
  • Toro, J. B. (1996). El proyecto de nación y formación de los educadores en servicio. Santa Fé de Bogotá: Fundación Social Programa de comunicación social.
  • Torres-Coronas, T. y Vidal-Blasco, M-A. (2015). Students and employers perception about the development of digital skills in higher education. Revista de Educación. 366, 63-89. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-283.
  • Uzunboylu, H. y Karagözlü, D. (2017). La tendencia emergente aula invertida: Un análisis de contenidos de los artículos publicados entre 2010 y 2015. Revista De Educación a Distancia, 54. http://doi.org/10.6018/red/54/4
  • Wallace, A. (2013). Social learning platforms and the flipped classroom. 2013 Second International Conference on E-Learning and E-Technologies in Education (ICEEE). 198-200.
  • Zainuddin, Z. (2018). Students' learning performance and perceived motivation in gamified flipped-class instruction. Computers & Education, 126, 75-88. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.003.