Aportaciones de la Realidad Aumentada en la inclusión en el aula de estudiantes con Trastorno del Espectro Autista

  1. Chocarro De Luis, Edurne 1
  2. Lainez, Borja 1
  3. Busto Sancirian, Jesús Héctor 1
  4. López Benito, Jorge 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 CreativiTIC Innova SL (Logroño)
Aldizkaria:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Bases neuro-educativas y socio-emocionales para trabajar con videojuegos en contextos de aprendizaje; V-IX

Alea: 7

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 120-134

Mota: Artikulua

DOI: 10.21071/EDMETIC.V7I2.10134 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: EDMETIC

Gordailu instituzionala: lock_openSarbide irekia Editor

Laburpena

The following article introduces an experience carried out in a school of the city of Logroño, with the objective to use Agumented Reality to explain scientific facts to a student with Autism Spectrum Disorder. Throughout three sessions, the student could learn topics on Natural Sciences, specially the states of matter and water cycle, with Augmented Reality activities, and whom ended explaining them to his classmates. Therefore, an attempt was made to approach some of the main deficits presented by these type of people: communication and social interaction plus, on the other hand, learning topics of a more abstract nature as confirmed by the results found.In conclusion, resources such as Augmented Reality helps consolidate the learning process in students with specific educational support needs, as a consequence, opportunities to establish social relationships with other people increase, thus providing their integration in an ordinary classroom.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V) (5th edn.). Washington, DC: Author.
  • AZUMA, R. (1997). A survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Vritual Environmentes, 6 (4), 355-385. Recuperado de: http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf
  • BAI, Z., BLACKWELL, A.F. y COULOURIS, G. (2015). Using augmented reality to elicit pretend play for children with autism issue. IEEE Trans. Vis. Comput. Graph. 21(05), 598–610 .
  • BILLINGHURST, M. (2002). Augmented Reality in Education. Seattle WA: New Horizons for Learning - Technology in Education.
  • BUONGIOVANNI, P. (2014). Educación y Realidad Aumentada. Voces en el Fénix, 40, 108 -111.
  • CACHEIRO, M.L. (2014). Educación y tecnología: estrategias didácticas para la integración de las TIC. Madrid: Editorial UNED.
  • CÓZAR, R., DEL MOYA, M., HERNÁNDEZ, J.A. y HERNÁNDEZ, J.R. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Una experiencia con el uso de la Realidad Aumentada en la formación inicial de maestros. Digital Education Review, 27, 138 -153.
  • DE LA HORRA VILLACÉ, G. IBAN (2017). Realidad Aumentada: Una revolución educativa. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 9-22. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1
  • ESCRIBANO, L.R., HERRERA, G., JORDAN, R. y GIMENO, J. (2010). Pictogram-Room: uso de la Realidad Aumentada para el aprendizaje visual de las personas con Autismo, 437-448. En M. Belinchón (coord.). Investigaciones sobre el autismo en español: problemas y perspectivas. Madrid: Centro de Psicología Aplicada de la Universidad Autónoma de Madrid (CPA-UAM).
  • FOMBONA, J., PASCUAL, M.A. y MADEIRA, M.F. (2012). Realidad Aumentada: una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 197-210. Recuperado de: http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p41/15.pdf
  • HERERRA, G., JORDAN, R. y GIMENO, J. (2006). Exploring the advantages of Augmented Reality for Intervention in Autism Spectrum Disorders. En Proceedings of the Second World Autism Congress. World Autism Organisation. Ciudad del Cabo, Sudáfrica.
  • MAQUILÓN, J.J., MIRETE, A.B. y AVILÉS, M. (2017). La Realidad Aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (2), 183-203.
  • PRENDES, C. (2015). Realidad Aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12
  • Real Decreto 24/2014, de 13 de junio, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de La Rioja, Boletín Oficial de La Rioja, nº74, 2014 16 de junio.
  • SOTO, B. (2011). Ventajas y desventajas de la Realidad Aumentada a la hora de diseñar ambientes de aprendizaje. America Learning y Media, 5.