Profesorado y familias. Actores sin guion

  1. Giró Miranda, Joaquín 1
  2. Sergio Andrés Cabello 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2018

Issue: 22

Pages: 29-44

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.3454 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

The educational system is in a constant transformation because of changes happening in society. Nevertheless, educational system does not go at the same speed than society and it has to adapt to them. One of the most important changes is the irruption of the Information and Communication Technology (ICT) influencing education as a whole. This scenario affects the entire educational community that is in a situation of uncertainty. Schools and teachers assume new functions and families increase their demands on the educational system. This article analyzes the situation of teachers, and parents in face of these changes, which also affects the relation between them through new channels of communication, and is based in a qualitative research in schools with successful experiences in the involvement of families in schools.

Bibliographic References

  • Andrés, S. y Giró, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5315534.pdf.
  • Bernard, O. y Llevot, N. (2016). Las relaciones familia-escuela en la formación inicial del profesorado. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, Nº Extra 7, 959-976.
  • Bernard, O. y Llevot, N. (2016). El papel de las AMPA en los centros escolares: actuaciones y retos. RASE. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(3), 359-371. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8984/8431.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
  • Consejo Escolar del Estado (2014). La participación de las familias en la educación escolar. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/cee/publicaciones/estudioparticipacion/estudioparticipacion.pdf?documentId=0901e72b81b45e35.
  • Doncel, D. (2012). Magister doloroso. La identidad colectiva del profesorado no universitario desde la perspectiva de las organizaciones sindicales. RASE. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 5(3), 489-502. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8340/7933.
  • Epstein, J. L. (2001). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and Improving Schools. Boulder: Westview.
  • Feito, R. (2007). Balance de la participación de los padres en los Consejos Escolares de centro. Participación Educativa, 4, 4-15.
  • Fernández Enguita, M. (2006). La escuela y la comunidad. En A. García Albaladejo (Coord.), Participación de las familias en la vida escolar: acciones y estrategias (pp. 87-100). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaria General de Educación.
  • Fernández Enguita, M. (2007). Educar es cosa de todos: escuela, familia y comunidad. En J. Garreta (Ed.), La relación familia-escuela (pp. 13-32). Lleida: Ediciones de la Universidad de Lleida.
  • Fernández Enguita, M. (2016). La educación en la encrucijada. Madrid: Santillana.
  • Garreta, J. (2003). El espejismo intercultural. La escuela de Cataluña ante la diversidad cultural. Madrid: CIDE.
  • Garreta, J. (2007). La relación familia-escuela: ¿una cuestión pendiente? En J. Garreta (Ed.), La relación familia-escuela (pp. 9-12). Lleida: Ediciones Universitat de Lleida.
  • Garreta, J. (2008). La participación de las familias en la escuela pública. Las Asociaciones de Madres y Padres del Alumnado. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) y Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos (CEAPA).
  • Garreta, J. (2009). Escuela y familias inmigradas: relaciones complejas. Revista Complutense de Educación, 20(2), 275-291.
  • Garreta, J. (Coord.) (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.
  • Garreta, J. y Llevot, N. (2007). La relación familia – escuela, ¿una cuestión pendiente? En J. Garreta (Ed.), La relación familia-escuela (pp. 9-12). Lleida: Ediciones Universidad de Lleida.
  • Garreta, J. y Llevot, N. (2015). Family-school communication in Spain: channels and their use. EHQUIDAD, 3, 29-47. http://doi.org/10.15257/ehquidad.2015.0002.
  • Giró, J. y Andrés, S. (2014). Las familias se suben a la Marea Verde. El papel de madres y padres en las movilizaciones educativas, RASE. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 7(3), 627-643. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8746/8289.
  • Giró, J., Mata, A., Vallespir, J. y Vigo, B. (2014). Familias y escuelas: los diferentes discursos sobre la participación. Ehquidad. International Welfare Policies and Social Work Journal, 2, 65-90. http://doi.org/10.15257/ehquidad.2014.0009.
  • Gomila, M. A. y Pascual, B. (2015). La participación de las familias en el sistema educativo: la percepción del profesorado en formación, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 99-112. http://doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321.
  • Llevot, N. y Bernard, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. RASE. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 57-60. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8761/8304.
  • Molet, C., Bernard, O. y Mateo, D. (2016). Representations of childhood and education in initial training of teachers identities. En F. Sabaté (Dir.), Conditioned Identities Whised-for and Unwhised-for Identities (pp. 337-356). Bern: Peter Lang.
  • Pereda, V. (2006). La participación de las familias en los centros educativos. Algunos pasos dados, mucho camino por recorrer. En M. T. López (Ed.), La familia en el proceso educativo (pp. 13-50). Madrid: Cinca.
  • Pérez-Díaz, V. y Rodríguez, J. C. (2012). Educación y prestigio docente en España: la visión de la sociedad. En V. Pérez-Díaz y J. C. Rodríguez (Dirs.), El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad (pp. 33-108). Madrid: Fundación Europea Sociedad y Educación y Fundación Botín.
  • Rivas, J. I., Leite, A. y Cortés, P. (2011). Paradojas y conflictos entre las culturas del profesorado, las familias y los estudiantes en el contexto escolar. Revista de Educación, 356, 161-183. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re356/re356_07.pdf.
  • San Fabián, J. L. (2001). La participación en la comunidad educativa. En M. Á. Santos Guerra (Coord.), Organización y gestión escolar (pp. 53-70). Barcelona: CISS-Praxis.
  • Usategui, E. y Del Valle, A. I. (2009). Luces y sombras de la función docente desde la mirada del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 19-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3039089.pdf.
  • Vecina, C., San Román, S. y Doncel, D. (2017). Discurso del profesorado en torno a la sociedad, la familia, la docencia y su función social. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 72, 28-56.
  • Zapico-Barbeitio, M-H., Martínez, E. y Montero, M. L. (2017). Demandas sociales y formación inicial del profesorado: ¿un callejón sin salida? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 80-102.