Desmontando clichés o la evolución de los modelos de feminidad y masculinidad en los escenarios

  1. Maribel Martínez-López 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    GRID grid.119021.a

Journal:
Feminismo/s
  1. Eva García Ferrón (coord.)
  2. Cristina Ros Berenguer (coord.)

ISSN: 1696-8166

Year of publication: 2017

Issue: 30

Pages: 129-145

Type: Article

Export: RIS
DOI: 10.14198/fem.2017.30.07 lock_openOpen access editor
bar_chart See metrics

Summary

Theater plays can be understood as a laboratory of study of the social concerns belonging to each period and from it, some realities are both reflected and verified, which represent the society in which the texts are born. But at the same time, the dramatic works, from the very same text but especially from its staging, help understand the conflicts they present and advance to carry on down the path that is necessary to go for its solution. In this sense, in the current Spanish theater, we discover the presence and the transformation of gender identities. From the approach to some texts by Spanish authors, we will discover how these stages show the female portray model and masculinity in force, as well as the steps towards the social normalization of the different sexual identities. A comparative study of the plays allows us to compile an accurate diagnosis of the models in society at the beginning of the 21st century.

Bibliographic References

  • AA.VV. El tamaño no importa (18). Textos breves de aquí y de ahora. Madrid: Asociación de Autores de Teatro, 2011.
  • Bravo, Julio. «Alfredo Sanzol estrena en La Abadía La respiración, una comedia romántica terapéutica».ABC Cultura, 14 de enero de 2016. <http://www.abc.es/cultura/teatros/abci-alfredo-sanzol-estrena-abadia-respiracion-comedia-romantica-terapeutica-201601142044_noticia.html>, consultado el 20-10-2017.
  • Butrón, Alejandro. Ser un hombre, inédito. Documento recibido del propio autor a través de <http://www.contextoteatral.es/serunhombre.html>, consultado el 20-10-2017. Año de escritura: 2017.
  • Corral, Javier. Mis padres no lo saben. Montaje teatral.<http://mispadresnolosaben.blogspot.com.es/>, consultado el 20-10-2017.
  • Escabias, Juana. Interiores. Madrid: Huerga y Fierro editores, 2010.
  • Escabias, Juana. Nueve mujeres infieles. Madrid: Ediciones Irreverentes, 2011.
  • Escabias, Juana. «Malas y más que malas, por supuesto: Breve alegato sobre la necesidad de ir contra corriente». Malas. Eds. Margarita Almela, María García Lorenzo y Helena Guzmán. Madrid: UNED, 2014. 219-228.
  • Escabias, Juana. Cuatro obras políticamente incorrectas. Madrid: Esperpento ediciones, 2015.
  • G. Almansa, Pilar. Cama, inédito. Documento recibido de la propia autora a través de < http://www.contextoteatral.es/pilargalmansa.html>, consultado el 20-10-2017. Año de escritura: 2015.
  • Hernández, Maykol. Desmontando a don Juan, inédito. Documento recibido del propio autor a través de <http://www.contextoteatral.es/desmontandoadonjuan.html>, consultado el 20-10-2017. Año de escritura: 2011.
  • Matteis, Carlos de. La Vida es Bell@. Montaje teatral. <http://www.alternativateatral.com/persona39338-carlos-de-matteis>, consultado el 20-10-2017.
  • Matteis, Carlos de. Cállate y bésame. Montaje teatral. <http://www.alternativateatral.com/persona39338-carlos-de-matteis>, consultado el 20-10-2017.
  • Ortiz, Lourdes. «Algo se consigue». Malas. Eds. Margarita Almela, María García Lorenzo y Helena Guzmán. Madrid: UNED, 2014, 485-494.
  • Resino de Ron, Carmen. «Buenas y malas». Malas. Eds. Margarita Almela, María García Lorenzo y Helena Guzmán. Madrid: UNED, 2014, 495-498.
  • Rodríguez, Marce y Mariola Cubells. Mis padres no lo saben. Barcelona: Plaza&Janés, 2009.
  • Sanzol, Alfredo. La respiración. Madrid: Ediciones Antígona, 2016.
  • Sarriás Forner, Mercedes. Hazme una perdida, inédito. Documento recibido de la propia autora a través de <http://www.contextoteatral.es/hazmeunaperdida.html>, consultado el 2-06-2017. Año de escritura: 2014.
  • Teruel Martínez, Susana. «Mujeres infieles». El Kiosko teatral. De aquí y de ahora.
  • Teatro Español Contemporáneo, n.º VI. <http://www.aat.es/elkioscoteatral/leer-teatro/leer-teatro-6-sumario/no-6-de-aqui-y-de-ahora-1-6-teatro-espanolcontemporaneo/>, s.a., consultado el 2-06-2017.
  • Valle, Emilio de, Jorge Muñoz, Marta Belenguer, Rosa Manteiga, Carolina Solas y María Vázquez. Femenino singular. Montaje teatral. <http://joomla1.inconstantes.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=8>, consultado el 20-10-2017.
  • Vicente, Álvaro. «La Respiración de Alfredo Sánzol. Entrevista».Godot 60, añoVII (2016): 22-24. <http://www.escenagodot.com/entrevistas/80-La-Respiracinde-Alfredo-Sanzol>, consultado el 2-06-2017.
  • Vila, José-Miguel. «La respiración y la adversidad. Reseña». Diariocrítico.com, 28 de enero de 2016. <https://www.diariocritico.com/la-respiracion-alfredo-sanzol>, consultado el 2-06-2017.