Segismundo y su torrela literatura áurea como recurso para el tratamiento de la integración en el aula de Educación Infantil
- Vara López, Alicia 1
- Vila Carneiro, Zaida 2
-
1
Universidad de Córdoba
info
-
2
Universidad de La Rioja
info
ISSN: 1988-8430
Year of publication: 2017
Issue: 25
Pages: 161-188
Type: Article
More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación
Abstract
This article aims to demonstrate the educational potential of the theater of the Golden Age, particularly La vida es sueño. For that, we propose a teaching experience designed for students of the Degree in Preschool Education at the University of Cordoba. This activity tries to educate future teachers, teachers in service, as well as the educational community as a whole on the benefits of literature as a tool for the treatment of integration and inclusion in the preschool classroom.
Bibliographic References
- Citas Blanco, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Documento. Boletín Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe, 48, Santiago: UNESCO.
- Calderón de la Barca, P. (2008). La Vida es sueño, adaptado por R. Gómez e ilustrado por F. Delicado. Madrid: SM.
- Calderón de la Barca, P. (2000). La vida es sueño, ed. J. M. Ruano de la Haza. Madrid: Castalia.
- Carrier, I. (2011). El cazo de Lorenzo, tr. E. Bourgeois. Barcelona: Juventud.
- Centro Internacional del Libro Infantil y Juvenil de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez, la Fundación CNSE para la supresión de las barreras de comunicación y el Servicio de Asuntos Sociales de la Universidad de Salamanca. (2007). La discapacidad en la literatura infantil y juvenil. Salamanca: Gráficas LOPE.
- De Armas, F. (1986). The Return of Astrea. An Astral-Imperial Myth in Calderón, Lexington-Kentucky: The University Press of Kentucky.
- Dieterlen, P. (2001). Derechos, necesidades básicas y obligación institucional. En A. Ziccardi (coord.), Pobreza, desigualdad social y ciudadanía. Los límites de las políticas sociales en América Latina, (pp. 13-21). Buenos Aires: CLACSO.
- Escarbajal Frutos, A.; Mirete Ruiz, A. B.; Maquilón Sánchez, J. J.; Izquierdo Rus, T.; López Hidalgo, J. I.; Orcajada Sánchez, N.; Sánchez Martín, M. (2012). La atención a la diversidad: la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15 (1), 135-144.
- Gordon, S. (2001). Ciudadanía y derechos sociales: ¿criterios distributivos? En A. Ziccardi (coord.), Pobreza, desigualdad social y ciudadanía. Los límites de las políticas sociales en América Latina, (pp. 23-36). Buenos Aires: CLACSO.
- Lapesa, R. (1983). Lenguaje y estilo de Calderón. En L. García Lorenzo (ed.), Calderón. Actas del Congreso Internacional sobre Calderón y el teatro español del Siglo de Oro, Madrid, 8–13 de junio de 1981, vol. I, (pp. 51-101). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
- Martín Vegas, R. A. (2015). Recursos didácticos en Lengua y Literatura: el desarrollo del lenguaje en la educación infantil. Madrid: Síntesis.
- Mujica, B. L. (1980). Calderón’s Characters: an Existential Point of View. Barcelona: Puvill.
- Propp, V. (2006). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.
- Valbuena Briones, A. (1977). Calderón y la comedia nueva. Madrid: Espasa Calpe.
- Vara López, A. (2014). Entre cuevas, monstruos y secretos: el arte de la ocultación en las fiestas mitológicas calderonianas. Iberoromania, 80, 149-167.
- Vila Carneiro, Z. (en prensa). Literature in SFL situations: Some ideas for teaching Spanish Golden Age theatre. Docencia e Investigación. Revista de Educación.