Modelo PBL en la docencia universitaria de la didáctica de la lengua inglesa

  1. Barreras Gómez, María Asunción 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revista:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Ano de publicación: 2017

Número: 25

Páxinas: 111-144

Tipo: Artigo

DOI: 10.17398/1988-8430.25.111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Resumo

Project Based Learning is a method based on problem solving as a stimulus for the student to get involved in his process of learning. This paper explains how this method is applied to the subject “didactics of foreign languages” in the Primary Education degree. The main characteristics of this method are exposed so as to understand its application, which is also contextualized both in the subject and the degree. So there is information about timetable of the project in the subject as well as objectives, development of the student groups’ work and assessment. Finally, the reader will know about the versatility of this method in the subject “didactics of foreign languages”, its importance in the European higher education area and its relationship with Web 2.0 tools.

Referencias bibliográficas

  • Aguiar e Silva, Victor Manuel. Teoría de la literatura, Gredos, Madrid, 1979.
  • Aguiar e Silva, Victor Manuel. Competencia lingüística y competencia literaria: sobre la posibilidad de una poética generativa. Gredos, Madrid, 1980.
  • Ausubel, David. 1983. PsicologÌa educativa: Un punto de vista cognoscitivo, Trillas, Ciudad de Méjico, 1983.
  • Ausubel, David. Adquisición y retención del conocimiento : una perspectiva cognitiva, Paidos, Barcelona, 2002.
  • Annis, L.F. “The process and effects of peer tutoring”, Human Learning, 2, 1983, págs. 39-47.
  • Bárcena, Read y Arús. Langugae for specific purposes in the digital era, Springer, Nueva York, 2014.
  • Barr, R. y Tagg J. “From teaching to learning: A new paradigm for undergraduate education”, Change, 27. 6, 1995, págs. 12-25.
  • Barreras Gómez, Mª Asunción. El estudio literario de la narración breve y su utilización en el contexto docente, Universidad de La Rioja, Logroño, 2003 a.
  • Barreras Gómez, Mª Asunción. El juego intelectual. Ironía y textualidad en las narraciones breves de Vladmir Nabokov, Universidad de La Rioja, Logroño, 2003 b.
  • Barreras Gómez, Mª Asunción. “How to use tales for the teaching of vocabulary and grammar in a Primary Education English class?”, Revista Española de Lingüística Aplicada RESLA, 23, 2010. págs. 31-52.
  • Barrows, HS. The Tutorial Process, Southern Illinois University School of Medicine, Springfield, IL., 1992.
  • Bennet, B. Start with a Story. Supporting Young Children’s Exploration of Issues, Development Education Centre (Birmingham) Press, Birmingham, 1991.
  • Boaler, J. “Open and closed mnathematics: Students experiences and understandings” Journal for Research in Mathematics Education, 29, 1998. págs. 41-62.
  • Brown, JS., Collins, A & Duguid, P. “Situated cognition learning”, Educational Researcher, 18, 1989, págs. 32-42.
  • Brown, H. Douglas. Principles of Language Learning and Teaching, Prentice Hall Regents, Englewood Cliffs, 1987.
  • Brumfit, Christopher y Carter, Ronald. Literature and Language Teaching, Oxford University Press, Oxford, 1986.
  • Brumfit,C. Moon, J. y Tongue, R. Teaching English to Children. From Practice to Principle, Collins ELT., Londres, 1991.
  • Cervera, Juan. Literatura y lengua en la educación infantil, Ediciones Mensajero, Bilbao, 1993.
  • Cross, K.P. Learning is about making connections: The cross papers number 3, League for Innovation in the Community College and Educational Testing Service, Mission Viejo, CA., 1999.
  • Cuseo, Joseph. B. Cooperative Learning: A Pedagogy for Addressing Contemporary Challenges & Critical Issues in Higher Education, New Forums Press, Marymount College, 1966.
  • Dewey, John. Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación, Ediciones Morata, Madrid 1997.
  • Ellis, G. y J. Brewster. The Storytelling Handbook for Primary Teachers, Penguin Books, Nueva York, 1991.
  • Howe, A. Y J. Johnson. Common Bonds. Storytelling in the Classroom, Hodder & Stoughton, Londres, 1992.
  • Johnson, David W., Roger T. Johnson y Karl A. Smith. Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. ASHE-ERIC Report on higher education, The George Washington University, Washington, DC., 1991.
  • Jones, BF. Rasmussen, C.M. y Moffitt, M.C. Real life problem solving: A collaborative approach to interdisciplinary learning, American Psychological Association, Washington, DC., 1997.
  • López Ruiz, Juan Ignacio. “Un giro copérnica en la enseñanza universitaria: formación por competencias”, Revista de Educación, 356, 2011. págs. 279-301.
  • Major. Claire H., Palmer, Betsy. “Assessing the effectiveness of problem-based learning in higher education: lessons from literature” Academia Exchange Quarterly, 5, no 1, 2001, págs. 4-9.
  • Marx, Ronald W. Blumenfeld Phyllis C, Krajcik Joseph S y Soloway, Elliot. “Enacting project-based science: Challenges for practice and policy”, Elementary School Journal, 97, 1997 págs. 341-358.
  • Marx, Ronald W. Blumenfeld, Phyllis C. Krajcik, Joseph .S., Blunk, Mergie, Crawford Barbara, Kelley Beverly, y Meyer Karen M. “Enacting poject-based science: Experiences for our middle grade teachers”, Elementary School Journal, 94, no 5, 1994. págs. 517-538.
  • McKeachie, W.J. Pintrich, P.R., Lin Y-G y Smith D.A.F. Teaching and learning in the college classroom: A review of research literature, University of Michigan: National center for research to improve postsecundary teaching and learning, Ann Arbor, 1986.
  • Onrubia, Javier. “Las tecnologías de la información y la comunicación como instrumento de apoyo a la innovación de la docencia universitaria”, Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 21, no 1, 2007, págs. 21-37.
  • Ricoy, Carmen. Sevillano, Mª Luisa y Feliz, Tiberio. “Competencias necesarias para la utilización de las principales herramientas de Internet en al educación”, Revista de Educación, 356, 2011. págs. 483-507.
  • Rinvolucri, M. y J. Morgan. Once upon a time. Using stories in the language classroom, Cambridge University Press, Melbourne, 1983.
  • Sales Ciges, Auxiliadora. “La formación inicial del profesorado ante la diversidad: una propuesta metodológica para el nuevo espacio europeo de educación superior”, Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 20 no 3, 2006, págs. 201-219.
  • Villardón Gallego, Lourdes. “Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias”, Education Siglo XXI, 24, 2006, págs. 57-76.
  • Villaroel, Magaly. "Los cuentos en el aula de Primaria", Teacher Line. News, Views and Things to Do. Longman, 1, 1997. págs. 3-6.
  • Weimer, M. Learner-centered teaching: Five key changes to practice, Jossey-Bass, San Francisco, 2002.
  • Wright, A. Cuenta cuentos, Oxford university press, Madrid, 1996.
  • Zaro, J. J. y S. Salaberri. Contando cuentos, Heinemann, Oxford, 1993.