Afectividad y creaciones estéticasintervención social con jóvenes no cualificados

  1. Chabier Gimeno Monterde
Revista:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314 1988-8295

Any de publicació: 2016

Volum: 29

Número: 2

Pàgines: 263-274

Tipus: Article

DOI: 10.5209/CUTS.49249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Cuadernos de trabajo social

Resum

Unqualified young adults who take part in second-chance education schemes face increasingly complex routes in entering the job market. As such, it is essential for professionals in socio-employment intervention to know these individuals’ expectations and their capacity for agency, in order to improve support. This article explores how these young adults adapt to a growing demand for qualifications that is excluding them from the working world. This exclusion, we conclude, is encouraging new forms of symbolic resistance, practised by young adults in social terms: the affective and the aesthetic. The author’s interest in these responses arises out of the increasing disorientation among professionals involved in education programmes. These professionals are unable to understand the diverging paths preferred by these young adults to the homogeneous routes offered to them for purposes of social integration. After analysing the adolescents’ artistic and aesthetic creations, we conclude that two factors stimulate their resistance to the limitations placed on their prospects for success. First, there is an institutional variable that indicates a planning of training itineraries that these young adults perceive as leading them toward under-qualification and into a precarious and unstable job market. Second, there is a resistance to this exclusion, drawing upon an imagined construct of success and social mobility belonging to a globalized youth

Referències bibliogràfiques

  • Álamo, J. et al. (2013). Metodología de la intervención comunitaria. Los procesos comunitarios. En J. Buades y C. Giménez (coords.), Hagamos de nuestro barrio un lugar habitable. Manual de intervención comunitaria en barrios (pp. 58-73). Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Arija, B. (2004). Trabajo social con grupos. Un proceso de vinculación a través del arte. Trabajo social hoy, Extra 2, 91-114.
  • Baudrillard, J. (2007). El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.
  • Bauman, Z. (2002). La sociedad sitiada. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Bauman, Z. (2005). Vidas desperdiciadas. Barcelona: Paidós.
  • Beck, U. (2007). Un nuevo Mundo Feliz. Barcelona: Paidós. Edición original de 1999.
  • Bergua, J.A. (2011). Estilos de investigación social. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Castoriadis, C. (1990). Poder, política, autonomía. Archipiélago, 4, 91-109.
  • Crul, M., Schneider J. y Lelie, F. (2013). Superdiversity. A new perspective on integration. Amsterdam: VU University Press. Maurice Crul.
  • Dardier, A. et al. (2013). Les décrocheurs du système éducatif: de qui parle-t-on? En M. Beffy y H. Guedj, France portrait social (pp. 11-22). París: INSEE.
  • Debord, G. (1958). Théorie de la dérive. Internationale Situationniste, 2, 19-23.
  • Del Fresno, M. (2013). Un nuevo ámbito: trabajo social comunitario, internet, redes sociales y capital social online. En M. del Fresno et al. (coord.), Trabajo social con comunidades en el siglo XXI (pp. 149-200). Madrid: UNED.
  • Delgado, M. (2000). Community social work practice in an urban context: the potential of a capacity-enhancement perspective. New York: Oxford University Press.
  • Delgado Ruiz, M. (2003). Naturalismo y realismo en etnografía urbana. Cuestiones metodológicas para una antropología de las calles. Revista Colombiana de Antropología, 39(2), 7-39.
  • Dell’Umbria, A. (2009). ¿Chusma? Logroño: Pepitas de Calabaza.
  • Dipaola, E.M. (2010). Socialidades contemporáneas: dinámica y flexibilidad en relaciones comunitarias e identitarias. Nómadas, [On Line] 26(2).
  • ERIO. (2013). La inclusión del pueblo gitano a través de las experiencias educativas de éxito. Bruselas: ERIO-European Roma Information Office.
  • Eurofound. (2012). NEETs. Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Featherstone, M. (2000). Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires: Amorrortu.
  • García, M. (2014). Itineraris d’abandonament escolar prematur i acompanyament a les transicions després de l’escola obligatòria. Fòrum: revista d’organització i gestió educativa, 35, 17-22.
  • García Gracia, M., Casal Bataller, J., Merino Pareja, R. y Sánchez Gelabert, A. (mayo-agosto, 2013). Itinerarios de abandono escolar y transiciones tras la Educación Secundaria Obligatoria. Revista de educación, 361, 65-94. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-135
  • Gimeno, Ch. (2014a). Buscavidas. La globalización de las migraciones juveniles. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Gimeno, Ch. (2014b). Alternativas de escolarización externa: una revisión. En Congreso Internacional Infancia en Contextos de Riesgo, Universidad de Huelva.
  • Gimeno, Ch. (2014c). Recherche sur les migrations clandestines des jeunes et éthique du travailleur social-chercheur. Sociographe, 7, 51-70.
  • Gimeno, Ch. (2015). Cultural bricolage on minors who migrate on their own. En F. Sabaté (ed.), Perverse identities. Identities in conflict (pp. 527-560). Berna: Peter Lang.
  • Gracia, J.M. (2013). Experiencia de la escolarización externa en los Centros Sociolaborales: evolución del alumnado, resultados y trayectorias. En Jornadas de Intervención para la Prevención y Reducción del Abandono Escolar. Zaragoza: Instituto Municipal de Empleo y Fomento Empresarial.
  • Healy, K. (2001). Trabajo social: perspectivas contemporáneas. Madrid: Ediciones Morata.
  • Ibáñez, J. (1989). Publicidad: La tercera palabra de Dios. Revista de Occidente, 92, 72-96.
  • Jones, O. (2013). Chav’s. La demonización de la clase obrera. Madrid: Capitan Swing.
  • Kozinets, R. (2010). Netnography. Doing Ethnographic Research Online. York: SAGE.
  • Kozinets, R. (2002). The field behind the screen: using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, 39, 61-72. doi: http//dx.doi.org/10.1509/jmkr.39.1. 61.18935
  • Levené, T. (2011). Les politiques d’insertion: quelle pertinence pour les inemployables? Formation emploi, [On Line] 116.
  • Madroño, B. (2014). Cambio motivacional de los jóvenes en centros sociolaborales de Zaragoza. En XVII Conferencia de Sociología de la Educación, Bilbao.
  • Maffesoli, M. (2000). L’instant éternel. Le retour du tragique dans les sociétés postmodèrnes. París: Denoël.
  • Maffesoli, M. (2002). La part du Diable. Précis de subversión postmoderne. París: Flammarion.
  • Mucchielli, L. (2012). Une activité délinquante à défaut d’emploi? Chroniques du Travail, [On Line] 2.
  • Mucchielli, L. (2013). Violence: de quoi parle-t-on? Sciences Humaines, [On Line] 247.
  • Pérez, E. (2011). De lo efímero que deja huella. Imagonautas, 1, 27-51.
  • Pérez Eransus, B. (2010). Activación de las personas con especiales dificultades de acceso al empleo. Cuadernos Europeos, 8, 99-116.
  • Pétonnet, C. (1982). L’observation flottante. L’exemple d’un cimetière parisien. L’Homme, 22(4), 37-47.
  • Santelli, E. (2001). La mobilité social dans l’immigration. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail.
  • Santelli, E. (2007). Grandir en banlieue. París: Éditions CIEMI.
  • Sassen, S. (2012). Una sociología de la globalización. Madrid: Katz.
  • Sennet, R. (2003). El respeto. Barcelona: Anagrama.
  • Virno, P. (2003a). Virtuosismo y revolución. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • Virno, P. (2003b). Gramática de la multitud. Madrid: Traficantes de Sueños.