Familias y escuelaslos diferentes discursos sobre la participación

  1. Giró Miranda, Joaquín 1
  2. Mata Romeu, Anna 2
  3. Vallespir Soler, Jordi 3
  4. Vigo Arrazola, Begoña 4
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

  3. 3 Universitat de les Illes Balears
    info

    Universitat de les Illes Balears

    Palma, España

    ROR https://ror.org/03e10x626

  4. 4 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Ehquidad

ISSN: 2386-4915

Year of publication: 2014

Issue: 2

Pages: 65-89

Type: Article

DOI: 10.15257/EHQUIDAD.2014.0009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ehquidad

Abstract

Families are one of the pillars that compose the educational community. Their participation in Education has been acquiring a greater dimension, as it is being recognized not only by means of legislation, including the 1978 Spanish Constitution itself, but also thanks to the many different measures to achieve family involvement in the educational institution. However, participation is a complex phenomenon that shows various aspects of family-school relationship, from the most formal and institutional ways (AMPAs, School councils, etc.) to other informal ways such as social movements; from those of individual nature (personalized tutoring) to other which have a collective character (school projects). Besides, participation also depends not only on the role and involvement of families, but also on the rest of the educational community, especially school management teams and teachers, which are crucial for this process. This paper discusses how discourses focusing on participation have evolved, implementing qualitative field research.

Bibliographic References

  • Belda, J.F. (2014). La participación social en la escuela pública: un reto colectivo. En Anthropos, 238, 83-102.
  • Collet, J., y Tort, A. (2013). Famílies, escola i èxit. Millorar els vincles per millorar els resultats. En Informes Breus, 35. Barcelona: Edicions de la Fundació Bofill.
  • Comas, M., Escapa, S., y Abellán, C. (2014). Com participen mares i pares a i’escola? Divesitat familiar i d’implicació en educación. Barcelona: Fundació Jaume Bofill. Disponible en http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/IB_49.pdf.
  • Comellas, M.J. (2009). Familia y Escuela. Compartir la educación. Barcelona: Graó. Colección Familia y Escuela.
  • Epstein, J.L., et al. (2009). School, Family, Community Partnerships and Educational Changes: International Perspectives. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
  • Feito, R. (2007), Balance de la participación de los padres en los consejos escolares de centro. Participación educativa (ejemplar dedicado a Participación de los padres y madres en la educación), 4, 4-15. Disponible en http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/revista-4.pdf.
  • Fernández Enguita, M. (2007). Educar es cosa de todos: escuela, familia y comunidad. En J. Garreta (Coord.), La relación familia-escuela. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Fernández Enguita, M. (2006). La escuela y la comunidad. En A. García Albadalejo (Coord.), Participación de las familias en la vida escolar: acciones y estrategias. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General de Educación.
  • Garreta, J. (2014). La participación de las familias en la escuela: una cuestión pendiente. Documentación Social. Revista de Estudios Sociales y Sociología Aplicada, 171, 101-124.
  • Garreta, J. (2012). Famílies i escoles. La participació de les famílies als centres educatius. Lleida: IME. Ayuntamiento de Lleida
  • Garreta, J. (2008). La participación de las familias en la escuela. Las asociaciones de madres y padres de alumnos. Madrid: CIDE/CEAPA.
  • Garreta, J. (Coord.) (2007). Las relación familia-escuela. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Giró, J. (2013). Preparando el futuro del sistema educativo con la LOMCE. XI Congreso Español de Sociología. Disponible en http://www.fesweb.org/congresos/11/ponencias/1083/
  • Giró, J. y Andrés, S. (2014, noviembre, 12 y 13). “Escenarios de participación y canales de comunicación de las familias en las escuelas”. En Los desafíos sociales del siglo XXI, III Jornadas Internacionales de Sociología de la Asociación Madrileña de Sociología (AMS).
  • Giró, J. y Andrés, S. (2014). Las familias se suben a la “Marea Verde”. El papel de madres y padres en las movilizaciones educativas. Revista de Sociología de la Educación (RASE), Vol. 7, 3, 627-643. Disponible en http://www.ase.es/rase/index.php/RASE/article/view/350.
  • Giró, J. y Andrés, S. (2012). Procesos de participación en la educación y la escuela: el caso de los Consejos Escolares. En M. Venegas (Coord.), La Sociología y los retos de la Educación en la España actual. Valencia: Germania.
  • Kidder, A. (2013). El paper de les famílies en la millora de l’escola i el sistema educatiu. Debats d’Educació. Barcelona: Fundació Bofill.
  • Mata, A. (2014, julio, 8, 9 y 10). “Evolución de la participación de las familias en el sistema escolar: de la ilusión al desengaño”. En Tiempos críticos en educación, XVII Conferencia de Sociología de la Educación.
  • Meirieu, P. (2009). Pedagogia: el deure de resistir. Barcelona: Rosa Sensat.
  • Melià, J. (2014). La movilización social por la lengua y la educación en las Baleares. Revista de Sociología de la Educación (RASE), Vol. 7, 3, 644-657. Disponible en http://www.ase.es/rase/index.php/RASE/article/view/351/354
  • Muñoz, J.L. y Gairín, J. (2011). Corporaciones municipales y participación en la educación. Revista de Educación, 356, 583-605.
  • Vallespir, J. i Morey, M. (2014). El resorgir de l'assimilacionisme cultural. El cas del Decret sobre el Tractament Integrat de Llengües (TIL) del Govern de les Illes Balears. International Conference: (Re)constructing Latinity: National and Transnational Identities of Romance Cultures. Interdisciplinary and Transdisciplinary Approaches. Sibiu, november.
  • Vega, A. (Coord.) (2012). Indicadores de participación de los padres en la escuela. Un enfoque innovador para una educación de calidad. Madrid: WoltersKluwer España.