Phonetic Acquisition of Spanish as a Second LanguageSome Games and Activities

  1. Fernando García Andreva 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Zeitschrift:
Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo

ISSN: 1133-9926

Datum der Publikation: 2015

Jahr: 40

Nummer: 25

Seiten: 27-46

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo

Zusammenfassung

Teaching pronunciation is an essential part of second language acquisition. However, its development in the classroom, as well as the level of phonetic correction sought, has a low frequency and intensity, as a consequence, largely but not only, of the relevance and extent of the Communicative Approach. In spite of being an essential part of linguistic competence and, therefore, of communication itself, this approach makes the concept of intelligibility prevail against correction. In the same vein, the Common European Framework of Reference for Languages devotes a brief paragraph to it, although, it must be said, it shows more contents with regard to correction than would be expected from their particular perspective. Given this context, possibly very recognizable to many teachers today, this paper brings together some brief reflections on aspects of the task of teaching pronunciation through phonetic correction, including some internal factors that are conditioned by training, setting and consolidation of articulation habits of the target language, with particular attention to affectivity. Taking these factors into consideration, the development of oral skills and, specifically, of phonetic competence seems to fully justify the implementation of an entertaining approach. Through enjoyable activities, a relaxed and motivational environment promotes the learning, progress and strengthening of oral comprehension and expression skills. Therefore, with a practical purpose, this study displays some games and activities aimed at the perception and production of segmental and suprasegmental phonetic contents in the Spanish language.

Bibliographische Referenzen

  • Bartolí, M. (2005). La pronunciación en la clase de lenguas extranjeras. Phonica, 1, 1‐27.
  • Celce-Murcia, M. (1987). Teaching pronunciation as communication. In Morley, J. (Ed.). Current Perspectives on Pronunciation: Practices anchored in theory, 1-12). Washington: TESOL.
  • Clarke, E. (1982). Mastering Spanish. London: MacMillan Press.
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg: Council of Europe.
  • García, A. (2010). Análisis de cuatro métodos de corrección fonética en español como lengua extranjera (E/LE). Un estudio de caso. In Formación continua 2010. Congreso internacional de la asociación de jóvenes lingüistas. Valladolid, 10‐12 de marzo de 2010. Accessed November 2014, from http://hdl.handle.net/10045/15835.
  • García, F. (2014). Teoría y aplicación didáctica de la entonación para la enseñanza de E/LE. In Contreras, N. M. (ed.). La enseñanza del español como LE/L2 en el siglo XXI: XXIV Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE): Jaén, 18-21 de septiembre de 2013, 309-320. ASELE.
  • Gil, J. (2007). Fonética para profesores de español: de la teoría a la práctica. Madrid: Arco‐Libros.
  • Giralt, M. (2006). El enfoque oral en la enseñanza del español como lengua extranjera: experiencia piloto de una propuesta didáctica. Phonica, 2, 1-26.
  • Iglesias, I. and Prieto, M. (1998). ¡Hagan juego! Actividades y recursos lúdicos para la enseñanza del español. Madrid: Edinumen.
  • Johansson, S. (1973). The identification and evaluation of errors in foreign languages: a functional approach. In Svartvik, J. (Ed.). Errata: Papers in Error Analysis, 102-114. Lund: Gleerup.
  • Llisterri, J. (2003a). La enseñanza de la pronunciación. Cervantes. Revista del Instituto Cervantes en Italia, 4, 91-114.
  • Llisterri, J. (2003b). La evaluación de la pronunciación en la enseñanza del español como segunda lengua. In Reyzábal, M.V. (Dir.). Perspectivas teóricas y metodológicas: Lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos, 547‐562. Madrid, Dirección General de Promoción Educativa, Consejería de Educación: Comunidad de Madrid.
  • Mangado, J. J. (2007). Norma idiomática y lengua oral. In Balmaseda, E. (Ed.). Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE: XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE): Logroño, 27-30 de septiembre de 2006, 39-64. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Orta, A. (2009). Creencias de los profesores acerca de la pronunciación y sus repercusiones en el aula. Phonica, 5, 48-73.
  • Pastor, S. (2004). Aprendizaje de segundas lenguas. Lingüística aplicada a la enseñanza de idiomas. Alicante: Universidad de Alicante.
  • Pica, T. (1984). Pronunciation activities with an accent on communication. In Brown, A. (Ed.). Teaching English Pronunciation. A Book of Readings (pp. 332-342). London: Routledge.
  • Instituto Cervantes (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Madrid: Instituto Cervantes-Biblioteca nueva.
  • Poch, D. (1999). Fonética para aprender español: pronunciación. Madrid: Edinumen.
  • Saralegui, C. (1998). A vueltas con la pluralidad de normas del español y el modelo lingüístico para la enseñanza de su pronunciación. RILCE, 14 (2), 367-386.
  • Terrel, T. D. (1989). Teaching Spanish pronunciation in a communicative approach. In Bjarkman, P. C. and Hammond, R. M. (Eds.). American Spanish Pronunciation. Theoretical and Applied Perspectives, 196-214. Washington: Georgetown University Press.
  • Usó, L. (2008). La enseñanza de la pronunciación en le: algunas consideraciones a tener en cuenta. Phonica, 4, 104-130.
  • Verdía, E. (2010). Variables afectivas que condicionan el aprendizaje de la pronunciación: reflexión y propuestas. MarcoELE (monográficos), 10, 223-242.