Café y palabras. Las voces de las mujeres que cruzan fronteras

  1. Leticia Bravo Sáenz 1
  2. Neus Caparrós Civera 2
  1. 1 Consejo de la Juventud de la Rioja, España
  2. 2 Universidad de La Rioja, España
Revista:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314 1988-8295

Ano de publicación: 2015

Volume: 28

Número: 2

Páxinas: 225-234

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_CUTS.2015.V28.N2.45523 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Cuadernos de trabajo social

Resumo

Within the path that immigrant women’s lives take, one may distinguish two main types of borders. The first and most «simple» to overcome are the physical boundaries between two states. The second sort, meanwhile, takes various forms, such as cultural crisis, prejudices and feelings of sadness. Unfortunately, these sometimes seem insurmountable. The «coffee and words» series of social gatherings, the experience that gave rise to this study, was developed by the Logroño YMCA as part of the intervention of a broader project. Its protagonists were twelve women immigrants of different nationalities, who were given a forum in which to express their opinions on a very wide range of subjects. The object of the initiative was to achieve integration into society via recognition of the other and oneself as a useful person and an active member of the group, through a relaxed atmosphere that combined culinary passion and practicing Spanish. The attempt to achieve these goals delivered successful results and also demonstrated that coexistence based on interculturality is the result of a shared effort.

Referencias bibliográficas

  • Beltrán Cely W.M. (2007). La sociología de la religión: una revisión del estado del arte. Revista Creer y Poder hoy, 35-54.
  • Assemblee Nationale. (1994). Neutralité de l’enseignement public; port de signes ostentatoires dans les établiseements scolaires Circular Bayrou, del 20 de septiembre de 1994 Disponible en: http://www.assemblee-nationale.fr/12/dossiers/documents-laicite/document-3.pdf
  • Del Olmo, N. (2003). Construcción de identidades colectivas entre inmigrantes: ¿interés, reconocimiento y/o refugio? REIS, 104. 29-56.
  • Giró Miranda, J. y Fernández Sáenz de Pipaón, A. (2004). Mujeres inmigrantes. Invisibilidad y práctica cotidiana. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.
  • Goicoechea Gaona, Mª.A. y Clavo Sebastián, Mª J. (coords.) (2012). Mujeres que miran a mujeres: la comunidad pakistaní. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Harris, M (1981). Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza
  • Innerarity, C. (2005). La polémica sobre los símbolos religiosos en Francia. La laicidad republicana como principio de integración. REIS, 111, 139-162.
  • Ley Orgánica 4/2000, de 11 de enero, sobre Derechos y Libertades de los Extranjeros en España y su Integración Social.
  • Pajares, M. (2004.) El velo islámico: mediación frente a prohibición. Diario El País de 13 de enero.
  • Pérez-Díaz, V., Álvarez-Miranda, B. y González-Enríquez, C. (2001). España ante la inmigración. Madrid: Fundación La Caixa
  • Pérez González, N. (2007). Interculturalidad: ¿un ámbito de la mediación? Portularia, 8 (1-2).
  • Pérez Grande, Mª. D. (2008). Mujeres inmigrantes: realidades, estereotipos y perspectivas educativas. Revista Española de Educación Comparada, 14.
  • Torres, F. (2002). La integración de los inmigrantes y algunos desafíos que nos plantea. En J. De Lucas y F. Torres (eds.), Inmigrantes, ¿cómo los tenemos? Algunos desafíos y (malas) respuestas (pp.49-73). Madrid: Ediciones Talasa.