Análisis de la adquisición de competencias por los trabajadores sociales en su formación y en el mercado laboral

  1. Daniel de Armas Bravo 1
  2. Carmen Sabater Fernández 1
  3. Pablo Cabezas Medina 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Zeitschrift:
Trabajo social hoy

ISSN: 1134-0991

Datum der Publikation: 2015

Nummer: 75

Seiten: 69-88

Art: Artikel

DOI: 10.12960/TSH.2015.0010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Trabajo social hoy

Zusammenfassung

This paper is about social worker's assessment of the skills necessary far the profession, both during training and in professional practice. The paper does a comparative study using two main sources of information: i) the skills study conducted by the Ministry of Education, Culture and Sports (MECO) with a sample of 15 865 persons who were completing a bachelor's degree in social work, which was published in the White Paper by the National Agency far the Evaluation of Accreditation and Quality (ANEGA) in 2004 and ii) the data obtained by a job insertion survey conducted in 2013 by the Professional Association of Social Workers of La Rioja, involving 197 active social workers, on their opinion of the importance of the skills acquired during their training and over the course of their professional activity. In its comparison of the results of the two studies, the paper analyses the assessment, by students and professionals, of skills of three types: transversal, personal and systemic, comparing the opinions of the social work students to those of the professionals in the sector.

Bibliographische Referenzen

  • ANECA (2004). Libro blanco del trabajo social. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Argudín, Y. (2006). Perspectiva de la UNESCO. Educación Basada en Competencias. México D.F.: Trillas.
  • Bunk, G.P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento de profesionales en la RFA. Revista CEDEFOP Nº 1.
  • De Ketele, J. M. (2008). Enfoque socio-histórico de las competencias en la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado nº 12 (3), 1-12.
  • Hernández, A. (2005). Introducción al ejercicio libre y profesional de los trabajadores sociales. Zaragoza: Certeza.
  • Joyce, B. R. y Weil, M. (1980). Model of teaching. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
  • Lawshe, C. H. y Balma, M. J. (1966). Principles of Personnel Testing. New York, McGraw-Hill.
  • Levy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias: cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Ediciones Gestión.
  • López, E. y Chaparro, M. Y. (2006). Competencias laborales del trabajador social vistas desde el mercado laboral. Tabula Rasa Nº 5, 261-293.
  • Mager, R. F. (1984). Goal Analysis. Belmont CA: Pitman.
  • Molina, V. (2007). Algunos aspectos definitorios de la noción de competencia. Curso Procesos Psicológicos Implicados en el Aprendizaje. Sesiones del 26 de mayo y del 2 de junio de 2007. Universidad de Chile: Facultad de Ciencias Sociales.
  • Rodríguez, A. (2007). Las Competencias en el EEES. Tipologías. Humanismo y Trabajo Social Vol. 6, 139-153.
  • Skinner, B.F. (1968). The technology of teaching. Englewoods Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Turner, R. L. (ed.) (1973). Performance Education. A general catalog of teaching skills. Syracuse: Multistate Consortium on PerformanceBased Teacher Education.
  • Vargas, J. G. (2014). Las competencias en el nuevo paradigma de la globalización. Centro Universitario del Sur. Universidad de Guadalajara.
  • Whitear, G. (1997). Calificaciones profesionales nacionales. Competencia Laboral. Antología de Lecturas. Conocer. México.
  • Tuning Educational Structures in Europe (2006). La Contribución de las Universidades al Proceso de Bolonia. Deusto: Universidad de Deusto.