Prácticas de aula por estudiantes de grado en la asignatura organización educativa de la escuela infantil

  1. Santibáñez Velilla, Josefina
  2. Pérez Merino, Cruz
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2015

Issue Title: Octubre

Issue: 32

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

The practical classesat university of the «Educational Organisation of Early Childhood School» course aim to motivate and facilitate the acquisition of knowledge about the organisation of Early Childhood Schools through the use of the Web pages of Early Childhood Schools in the La Rioja autonomous region of Spain and the «Bimodal Curriculum», focussing on the following items: material elements which help to achieve educational goals (school space, classrooms, furniture, didactic material, means and resources); individual and group organs who lead, govern and coordinate every aspect of the school organization process; set of norms, regulations and laws; scheduling of school work; organisational strategy and planning of an educational institution (School Educational Project, School Management Project, Annual School Educational Programming, Paying Attention to Diversity, Learning to Live Together and Counselling Programmes). The students also obtain information about the application of Information and Communication Technology to the improvement of education quality and to the management of school administrative matters from the Web pages of Early Childhood Schools. In this qualitative research the content analysis technique has been applied to 122 «Reports» prepared by students of the «Educational Organisation of Early Childhood School» course in the practical classes at university of this course during the academic years 2010-2011 and 2011-2012. From the results we have obtain, we conclude that visits to the Web pages of Early Childhood Schools and the Bimodal Curriculum contribute to the connection between theory and practice in the «Educational Organisation of Early Childhood School» academic discipline, and that they also reinforce the theoretical content of this discipline. Virtual visits to actual Educational Institutions arouse interest and motivation in students of Early Childhood Education.

Bibliographic References

  • BARDÍN, L. (1986). El análisis de contenido. (Traducción César Suárez). Madrid: Akal, DL.
  • CASETTI, F. & DICHIO, F. (1992). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Traducción: María Rosario Lacalle Zalduendo. Barcelona: Paidós.
  • FERRÉS, J. &SANTIBÁNEZ, J. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad autónoma de La Rioja. Sevilla: Instituto de Tecnologías Educativas: Consell de l´Audiovisual de Catalunya: Comunicar Ediciones. http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=otraspub
  • FERRÉS, J. & PISCITELLI (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38; 75-82.
  • GIMENO SACRISTÁN, J. y FERNÁNDEZ PÉREZ, M. (1980). La formación del profesorado de E.G.B. Análisis de la situación española. Madrid. Ministerio de Universidades e Investigación.
  • KRIPPENDORFF (1997). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. (Traducción: Leandro Wolfson). Barcelona: Paidós.
  • MARQUÉS, P. (2004). Las webs docentes: Instrumentos eficaces para la mejora de los sistemas educativos. Bordón: Revista de Orientación Pedagógica, 56 (3-4)
  • MARQUÉS, P. (2010).http://peremarques.net/curricuportada.htmEntrada el 19/02/2015
  • MARQUÉS, P. (2010). http://es.slideshare.net/peremarques/desarrollo-curricular-bimodal?related=1Entrada el 19/02/2015
  • MEMORIA VERIFICADA POR LA ANECA (2009-2010).Título: Graduado o Graduada en Educación Infantil por la Universidad de La Rioja. Universidad de La Rioja. http://www.unirioja.es/servicios/opp/imptit/memver/grados/MEM-205GV20120530
  • SANTIBANEZ VELILLA, J. (1982). Utilización de las Nuevas Tecnologías para el anàlisis no verbal en la interacción didàctica. En Zabalza, M. A. Innovaciones el Prácticum: Nuevos enfoques y Nuevos recursos para el desarrollo del Prácticum. PIO. Pontevedra. Universidad de Vigo. http://redaberta.usc.es/uvi/public_html/images/pdf1998/santibanez0.pdf
  • SANTIBANEZ VELILLA, J. (1998): Teoría y práctica de la formación del profesorado en NNTT aplicadas a la educación. En VI Jornadas Universitarias de Tecnología educativa. Tenerife 1998 (Coordinador M. Área Moreira). Departamento de Didáctica e Investigación Educativa y del Comportamiento. Universidad de La Laguna. Tenerife.
  • SANTIBÁÑEZ VELILLA, J. (2000). “Evaluación del Desarrollo Profesional Docente en la Autonomía de la Rioja. Resultados: Discusión de hallazgos”. En Evaluación del Desarrollo Profesional Docente en el Estado de las Autonomías. Investigación dirigida por D. Luis Miguel Villar Ángulo. Bilbao: ICE Universidad de Deusto. Ed. Mensajero: S. A.
  • SANTIBÁÑEZ VELILLA, JOSEFINA (2010). Virtual and Real Classroom in Learning Audiovisual Communication and Education. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. XVIII, nº 35. .http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3291790
  • SANTIBAÑEZ, Josefina y MASANET, María-José (2012). Valor que los estudiantes de los grados de Educación Infantil y Primaria otorgan a las dimensiones de la competencia mediática. Estudio de caso. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 24 http://www.pangea.org/dim/revista24.htm http://www.educarioja.org/educarioja/centros/allCentros.jsp?pu=true
  • VISAUTA, B. (1986). Técnicas de investigación social. Modelos casuales. I: Recogida de datos. Barcelona: PPU.