La construcción de organizaciones de aprendizaje a través del liderazgo.

  1. Gallego Gil, Domingo José
  2. Gil López, Alfonso Jesús
Journal:
Universidad & Empresa

ISSN: 0124-4639 0124-4639

Year of publication: 2012

Volume: 14

Issue: 22

Pages: 43-78

Type: Article

More publications in: Universidad & Empresa

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

This work aims to fill a gap in the organizational learning literature: the models of learning organizations are not always associated with organizational learning. This paper presents a learning organization model in which the constructs are likening organizational learning and learning organization. The model takes a fundamental basis on the development of learning environments through organizational leadership, and it is based on four properties: leadership, learning culture, learning of individuals in organizations and organizational learning facilitators.

Bibliographic References

  • ALCOVER, C.M. y GIL, F. (2002): “Crear conocimiento colectivamente: aprendizaje organizacional y grupal”. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 18 (2/3), 259-301.
  • ALONSO, C.M.; GALLEGO, D.J y HONEY. P. (1994): Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero.
  • ANTONACOPOULOU, E.P. (1999): “Training does not imply learning: the individual’ perspective”. International Journal of Training Development, 3 (1), 13-33.
  • ANTONACOPOULOU, E.P. (2001): “The paradoxical nature of the relationships between training and learning”. Journal of Management Studies, 38 (3), 327-350.
  • APPELBAUM, S.H. y GORANSSON, L. (1997): “Transformational and adaptive learning within the learning organization: a framework for research and application”. The Learning Organization, 4 (3), 115-128.
  • BARLING, J., SLATER, F. y KELLOWAY, E.K. (2000): “Transformational Leaderships and emotional intelligence: an exploratory study”. Leaderships & Organization Development Journal, 21 (3), 157-161.
  • BAR-ON, R. (1997): Bar-on Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. New York: Multi-Health Systems.
  • BARRIOS, A. (2004): “La chispa de la vida: El coaching”. Boletín de Estudios Económicos, 183, 463-475.
  • BASS, B.M. (2000): “El futuro del liderazgo en las organizaciones que aprenden”. En: III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos: Liderazgo y organizaciones que aprenden. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto. Páginas: 331-361
  • BASS, B.M. y STOGDILL, R.M. (1990): Bass and Swordbill’s Handbook of Leadership: theory, research, and managerial applications. New York: The Free Press.
  • BENNIS, W.G. (2001): “El fin del liderazgo”. Harvard Deusto Business Review, 1, 74-81.
  • BENNIS, W.G. (2002): “Liderar en momentos de desconcierto”. Harvard Business Review, 11, 4-11.
  • BENSON, R. y McGREGOR, L. (2001): “Benchmarking. ¿Arte o ciencia?” Revista ABB, 4, 31-38
  • BROAD, M.L. y NEWSTROM, J.W. (2000): Como aplicar el aprendizaje al puesto de trabajo. Un modelo estratégico para garantizar un alto rendimiento de sus inversiones en formación. Madrid: Addison-Wesley.
  • BUCKLER, B. (1996): “A learning process model to achieve continuous improvement and innovation”. The Learning Organization, 3 (3), 31-39.
  • BUCKLER, B. (1998): “Practical steps towards a learning organisation: applying academic knowledge to improvement and innovation in business processes”. The Learning Organization, 5 (1), 15-23.
  • CAHILL, D.J. (1995): “The managerial implications of the learning organization: a new tool for internal marketing”. Journal of Services Marketing, 9 (2), 43-51.
  • CHIAVENATO, I. (2002): Administración en los nuevos tiempos. Colombia: McGraw-Hill.
  • COLOMO, R. y CASADO, C. (2006): “Mentoring & Coaching. It perspective". Journal of Technology Management & Innovation, 1 (3), 131-139.
  • CONGER, J.A. (1991): El líder carismático. Bogotá: McGawHill.
  • CURADO, C. (2006): “Organisational learning and organisational design”. The Learning Organization, 13 (1), 25-48.
  • DANIELS, S. (1994): “The Learning Organization”. Work Study, 43 (8), 5-6.
  • DANVILLA, I. y SASTRE, M.A. (2005): “Problemas y propuestas de medición de la formación en la empresa”. Cuadernos de Estudios Empresariales, 15, 27-45.
  • DE LA CORTE, J. (2002): “La figura del coaching en el ámbito laboral”. Derecho y conocimiento, 2, 269-284.
  • DOVEY, K. y WHITE, R. (2005): “Learning about learning in knowledge-intense organizations”. The Learning Organization, 17 (8), 246-260.
  • DRUCKER, P.F. (2005): “No son empleados, son personas”. Harvard Business Review, 11,123-131.
  • DYMOCK, D. y McCARTHY, C. (2006): “Towards a learning organization? Employee perceptions”. The Learning Organization, 13 (5), 525-536.
  • EGAN, T.M., YANG, B. y BARTLETT, K.R. (2004): “The Effects of Organizational Learning Culture and Job Satisfaction on Motivation to Transfer Learning and Turnover Intention”. Human Resource Development Quarterly, 15 (3), 279-301.
  • FERNÁNDEZ LOSA, N. (2002): “El desarrollo profesional de los trabajadores como ventaja competitiva de las empresas”. Cuadernos de Gestión, 2 (1), 65-90.
  • FERNÁNDEZ LOSA, N. y JUÁREZ CASTELLÓ, C.A. (2001): “La eficacia de los equipos de trabajo y su medición”. Boletín de Estudios Económicos, 56 (172), 57-84.
  • FERNÁNDEZ, J.A. (2005): “El código de caballeros: liderazgo basado en valores”. Harvard Deusto Business Review, 138, 46-55.
  • FIOL, C.M. y LYLES, M.A. (1985): “Organizational learning”. Academy of Management Review, 10 (4), 803-813.
  • GAIRÍN, J. (2000): “Cambio de cultura y organizaciones que aprenden”. Educar, 27, 31-85.
  • GALLEGO, D.J. (2004): “Formación del profesorado desde la perspectiva de las organizaciones que aprenden”. Comunicación y Pedagogía, 195, 12-19.
  • GALLEGO, D.J. y GALLEGO, M.J. (2004): Educar la inteligencia emocional en el aula. Boadilla del Monte: PPC.
  • GARAVAN, T. (1997): “The learning organization: a review and evaluation”. The Learning Organization, 4 (1), 18-29.
  • GARCÍA ECHEVERRÍA, S. (2002): “Modelos de Gestión de la empresa multinacional”. Información Comercial Española, ICE, 799, 55-70.
  • GARCÍA MORALES, V.J.; VERDU, A.J., y MARTIN, I. (2006): “El nuevo líder de la sociedad del conocimiento y del aprendizaje”. Alta Dirección, 42, 69-82.
  • GARVIN, D.A. (1993): “Building a Learning Organization”. Harvard Business Review, 71 (4), 78-91.
  • GIL, A.J. (2011): “El diseño de organizaciones que facilitan el aprendizaje”. En D.J. GALLEGO y C.M. ALONSO (Dirs.): Innovación y Gestión del Talento. EBS Business School: Cáceres. Páginas: 591-601.
  • GOLEMAN, D. (1995): Emotional Intelligence. New York: Bantam.
  • GOLEMAN, D. (1999): La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • GOLEMAN, D. (2005): “Liderazgo que obtiene resultados”. Harvard Business Review, 11,109-122.
  • GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R. y MCKEE, A. (2002): El líder resonante crea más. Barcelona: Plaza y Janés.
  • GONZÁLEZ SOTO, A.P. y GONZÁLEZ J.M. (2000): “Formación y empresa. Las organizaciones como marco de la formación”. Educación XX1, 3, 163-217.
  • GRAHAM, C.M. y NAFUKHO, F.M. (2007): “Culture, organizational learning and selected employee background variables in small-size business enterprises”. Journal of European Industrial Training, 31 (2), 127-144.
  • GREGORY, B.T.; MORATES, K.N. y GREGORY, S.T (2011): “An exploration of perspective taking as an antecedent of transformational leadership behavior”. Leadership & Organization Development Journal, 32 (8), 807-816.
  • HITT, W.D. (1995): “The learning organization: some reflections on organizational renewal”. Leadership & Organization Development Journal, 16 (8), 17-25.
  • HONEY, P. y MUMFORD, A. (1992): The Manual of Learning Styles. Maidenhead: Peter Honey.
  • HUBER, G.P. (1991): “Organizational learning the contributing processes and the literatures”. Organizational Science, 2 (1), 88-115.
  • ILES, P. (1994): “Developing Learning Environments: Challenges for Theory, Research and Practice”. Journal of European Industrial Training, 18 (3), 3-9.
  • INTXAURBURU, M.C. y OCHOA, C. (2005): “Una revisión teórica de la herramienta de benchmarking”. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 12, 73-103.
  • JAMES, C.R. (2003): “Designing Learning Organizations”. Organizational Dynamics, 32 (1), 46-61.
  • JOHNSON, J.R. (1998): “Embracing change: a leadership model for the learning organisation”. International Journal of Training and Development, 2 (2), 141-150.
  • JOHNSON, S.K.; GEROY, G.D. y GRIEGO, O.V. (1999): “The mentoring model theory dimensions in mentoring protocols”. Career Development International, 4 (7), 384-391.
  • KHADRA, M.FA. y RAWABDEH, I.A. (2006): “Assessment of development of the learning organization concept in Jordanian industrial companies”. The Learning Organization, 13 (5), 455-474.
  • KIRKPATRICK, D.L. (1998): Evaluating Training Programs. San Francisco: Berrett-Koehler.
  • KOLB, D.A. (1984): Experiential Learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • KOTTER, J.P. (2000): Qué hacen los líderes. Barcelona: Gestión 2000.
  • KOTTER, J.P. (2001): “El directivo como líder y como ejecutivo: la simbiosis del éxito”, Harvard Deusto Business Review, Extraordinario nº 1, 62-72.
  • LAI, M.F. y LEE, G.G. (2007): “Relationships of organizational culture toward knowledge activities”. Business Process Management Journal, 13 (2), 1463-7154.
  • LEE, G., BENNETT, D. y OAKES, I. (2000): “Technological and organisational change in small- to medium-sized manufacturing companies. A learning organisation perspective”. International Journal of Operations & Production Management, 20 (5), 549-572.
  • LEVINE, S. (2006): “High performance organizations: greeting a culture of agreement”. En Handbook of Business Strategy, pp. 235-238. Fuente: Emerald.
  • LLANO, S. (2006): “La intranet en las organizaciones colombianas”. Palabra-Clave, 9 (1), 99-110.
  • MAIER, G.W.; PRANGE, C. y Von ROSENSTIEL, L. (2001): “Psychological Perspectives of Organizational Learning”. En: M. DIERKES; A. BERTHOIN ANTAL; J. CHILD y I. NONAKA (Eds.): Handbook of Organizational Learning and Knowledge. New York: Oxford University Press. Páginas: 14-34
  • MAYO, A. y LANK, E. (1994): The Power of Learning. A Guide to Gaining Competitive Advantage. London: IPD House.
  • MENGUZZATO, M. y RENAU J.J. (1991): La dirección estratégica de la empresa: un enfoque innovador del management. Barcelona: Ariel.
  • MILLER, D. y DROGE, C. (1986): “Psychological and traditional determinants of structure”. Administrative Science Quarterly, 31 (4), 539-560.
  • MORENO, C.A. (2005): “Ética y recursos humanos”. Icade, 64, 157-180.
  • MUMFORD, A. (1996): “Creating a learning environment”. Journal of Professional Human Resource Management, Vol. 4, July, 26-30.
  • NAVAS, J.E. y GUERRAS, L.A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones (4ª Edición). Madrid: Cívitas.
  • NEVIS, E.C.; Di BELLA, A.J. y GOULD, J.M. (1995): “Understanding Organizations Learning Systems”. Sloan Management Review, 10 (4), 73-85.
  • NONAKA, I (1991): “The knowledge-creating company”. Harvard Business Review, 69 (6), 96-104.
  • NYHAN, B., CRESEEY, P.; TOMASSINI, M.; KELLERHER y POELL, R. (2004): “European perspective on the learning organization”. Journal of European Industrial Training, 28 (1), 67-92.
  • ORTENBLAD, A. (2004a): “The learning organization: towards an integrated model”. The Learning Organization, 11 (2), 129-144.
  • ORTENBLAD, A. (2004b): “Toward a Contingency Model of Choose the Right Type of Learning Organization”. Human Resource Development Quarterly, 15 (3), 347-350.
  • PAPALEXANDRIS, N. y KRAMAR, R. (1997): “Flexible working patterns: towards reconciliation of family and work”. Employee Relations, 19 (6), 581-595.
  • PEDLER, M. (1995): “A guide to the learning organization”. Industrial and Commercial Training, 27 (4), 21–25
  • PEDLER, M.; BURGOYNE, J. y BOYDELL, T. (1991): The Learning Company: A Strategy for Sustainable Development. London: McGraw-Hill.
  • PETERS, T.J. y WATERMAN, R.M. (1982): In Search of Excellence: Lessons from American’s Best-run Companies. New York, NJ: Harper Row.
  • PHILLIPS, B.T. (2003): “A four-level of learning organizational benchmark implementation model”. The Learning Organization, 10 (2), 98-105.
  • POOL, S.W. (2000): “The learning organization: motivating employees by integrating TQM philosophy in supportive organizational culture”. Leadership & Organization Development Journal, 21 (8), 373-378.
  • POSNER, B.Z. (2000): “El líder y la visión de futuro”, Havard Deusto Business Review, 99, 16-23.
  • RAMÍREZ, G.A. (2010): “Desarrollo de la innovación tecnológica en Chile: antecedentes y desafíos estratégicos”. Universidad y Empresa, 19, 107-132.
  • REAL, J.C.; LEAL, A. y ROLDÁN, J.L. (2006): “Aprendizaje organizativo y tecnologías de la información: influencia en el desarrollo de competencias distintivas tecnológicas y resultados empresariales”.
  • Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 15 (4), 9-32.
  • RICART, J.E. y ROSANAS, M. (1996): “Fundamentos económicos del diseño de organizaciones”, Ekonomiaz, 35, 110-135.
  • RICO, R. y FERNÁNDEZ RÍOS, M. (2002): “Diseño de organizaciones como proceso simbólico”. Psicothema, 14 (2), 415-425.
  • RUIZ, M. (2004): “Liderazgo dinamizador y emocional”. Harvard Deusto Business Review, 130, 110-135.
  • SALAS, V. (2000): “La cultura en las organizaciones”. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 7, 341-364.
  • SALAZAR, M.A. (2006): “El liderazgo transformacional ¿modelo para organizaciones educativas que aprenden?”. UNIrevista, 1 (3), 1-12.
  • SALOVEY, P. y MAYER, J.D. (1990): “Emotional intelligence”. Imagination, Cognition and Personality, 19, 185-211.
  • SCHEIN, E.H. (1988): La cultura empresarial y el liderazgo: una visión dinámica. Espluges: Plaza & Janés.
  • SENGE, P.M. (1990a): The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Currency/Doubleday.
  • SENGE, P.M. (1990b): “The leader’s new work: building learning organizations”. Sloan Management Review, 32 (1), 7-23.
  • SIMON, H.A. (1991): “Bounded Rationality and Organizational Learning”. Organizational Science, 2 (1), 125-134.
  • STONER, J.A.F.; FREEMAN, R.E. y GILBERT, D.R. (1996): Administración. México: Prentice-Hall.
  • TEARE, R.E., COSTA, J. y ECCLES, E. (1998): “Relating strategy structure and performance (Part I)”. Journal of Workplace Learning, 10 (2), 58-75.
  • TEARE, R.E. y DEALTRY, R. (1998): “Building and sustaining a learning organization”. The Learning Organization, 5 (1), 47-60.
  • THOMSEN, H.K. y HOEST, V. (2001): “Employees’ perception of de learning organisation”. Management Learning, 30 (2), 469-491.
  • TOLBERT, A.S.; McLEAN, G.N. y MYERS, R.C. (2002): “Creating the global learning organization (GLO)”. International Journal of Intercultural Relations, 26, 463-472.
  • TRILLO, M.A. y SÁNCHEZ, S.M. (2006): “Influencia de la cultura organizativa en el concepto de capital intelectual”. Intangible Capital, 11 (2), 164-180.
  • VASSALOU, L. (2001): “The learning organization in health-care services: theory and practice”. Journal of European Industrial, 25 (7), 365-365.
  • VENTURA, J. (2008): Análisis estratégico de la empresa: Madrid: Paraninfo.
  • WAGEMAN, R. (1997): “Critical success factors for creating superb self-managing teams”. Organizational Dynamics, 26 (1), 49-62.
  • WATKINS, K.E. y MARSICK, V.J. (1993): Sculpting the Learning Organisation: Lessons in the Art and Science of Systemic Change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • WATKINS, K.E. y MARSICK, V. J. (1996): In action. Creating the Learning Organization. Alexandria VA: American Society for Training and Development
  • WEERD-NEDERHOF, P. C.; PACCITI, B.J., DA SILVA GOMEZ, J. F. y PEARSON, A.W. (2002): “Tolls for improvement of organizational learning processes in innovation”. Journal of Workplace Learning, 14 (8), 15-21.
  • WEISINGER, H. (1998): Emotional Intelligence at Work. San Francisco: Jossey-Bass.
  • WEST, P. (1994): “The concept of the learning organization”. Journal of European Industrial Training, 18 (1), 15-21.
  • ZDUNCZYK, K. y BLENKINSOPP, J. (2007): “Do organizational factor support creativity an innovation in Polish firms”. European Journal of Innovation Management, 10 (1), 25-40.
  • ZEUS, P. y SKIFFINFTON, S. (2004): Coaching práctico en el trabajo. Madrid: McGraw Hill.