Evaluación de la competencia mediática estética en personas mayores

  1. Santibáñez Velilla, Josefina 1
  2. Latorre Santibáñez, Carmen
  3. Tejada Sánchez, Soraya 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revue:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Année de publication: 2014

Número: 30

Type: Article

D'autres publications dans: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Résumé

This research was initially promoted by the Conselld´Audiovisual de Catalunya (CAC) through PompeuFabraUniversity and it was coordinated by Joan Ferrés. In order to carry out this work a valid and reliable questionnaire on Media Competence (Ferrés y otros, 2011) has been constructed and applied. This questionnaire has been agreed by national and international experts on the field. Thesample of this research consists of 916 questionnaires filled in by Spanish citizensaged 65 or older and of 90 questionnaires filled in by citizensaged 65 or older from the La Rioja autonomous region. Its goals are: a) To assess the level of media competence in the aesthetic dimension of people aged 65 or older; b) To find out whether there exist significant differences in the level of media competence in the aesthetic dimension of people aged 65 or older with respect to the variable gender in the sample from Spain and in the sample from La Rioja; c) To find out whether there exist significant differences in the level of media competence in the aesthetic dimension of people aged 65 or older depending on qualifications (no formal qualifications, primary education, secondary education and university education) in the sample from Spain and in the sample from La Rioja. No significant differences have been found in the level of media competence in the aesthetic dimension of people aged 65 or older between the results obtained in the La Rioja autonomous region and those obtained in Spain, which include people from all the autonomous regions of Spain. A strategy based on the use of virtual museums as a means of acquiring and increasing the level of media competence in the aesthetic dimension is proposed.

Références bibliographiques

  • Consejo Audiovisual de Cataluña (2003). Libro Blanco. La educación en el entorno audiovisual. En https://aturuxofilms.files.wordpress.com/2010/03/lbesp.pdf [consulta: 24/11/2014]
  • Consejo Europeo de Barcelona (2002). Resolución del Parlamento Europeo sobre los resultados del Consejo Europeo de Barcelona de los días 15 y 16 de marzo de 2002. En http://www.europarl.europa.eu/sides/get
  • Declaración de Grünwaldsobre la educación relativa a los medios de comunicación. (1982). En http://www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF [consulta: 24/11/2014]
  • DOWNIE, N. M. & HEATHeat, R. W. (1979). Métodos estadístico aplicados. (pp. 186-187). Madrid: Ediciones del Castillo.
  • FERRÉS, Joan (2006). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Quaderns del CAC, 25, 9‐17. https://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q25ferres2_ES.pdf
  • FERRÉS, Joan (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores Competence in media studies: its dimensions and indicators. Revista Comunicar, 15 (29), 100-107. Grupo Comunicar (http://www.grupocomunicar.com)
  • FERRÉS, Joan y OTROS (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Instituto de Tecnologías Educativas. Catálogo de publicaciones del Ministerio. En http://www.ite.educacion.es/es/inicio/noticias-de-interes/414-competencia-mediatica [consulta: 24/11/2014]
  • FERRÉS, Joan y SANTIBÁÑEZ, Josefina. (2011). Informe de Investigación. Competencia Mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Huelva: Comunicar Ediciones. En http://issuu.com/grupo-comunicar/docs/competencia-larioja?e=3116392/2653644 [consulta: 24/11/2014]
  • FERRÉS, Joan y PISCITELLI, Alejandro. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores Media Competence. Articulated Proposal of Dimensions and Indicators. Revista Comunicar, 19(38), 75-82. Grupo Comunicar (http://www.grupocomunicar.com)
  • FERRÉS, J (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. (pp. 20). Barcelona: Editorial Gedisa.
  • GLASS G. y STANLEY, J. (1980). Métodos estadísticos aplicados a las Ciencias Sociales. (pp. 274). Madrid: Prentice/Hall Internacional.
  • KERLINGER, F. N. (1981). Investigación del comportamiento. (pp. 12-281). México: Interamericana.
  • SANTIBÁÑEZ, Josefina (2006). Los museos virtuales: un recurso de enseñanza-aprendizaje. Revista Comunicar: 27. 155-162. Grupo Comunicar (http://www.grupocomunicar.com)
  • SANTIBÁÑEZ, J. (2010). Aula virtual y presencial en aprendizaje de comunicación audiovisual y educación. Revista Comunicar: 35.183-191. Grupo Comunicar (http://www.grupocomunicar.com)
  • SANTIBÁÑEZ, Josefina y OTROS (2012). Competencia mediática de riojanos mayores de mayores de 65 años en el contexto español. En SANCHO, Juana y OTROS (Eds). TIES. III Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y en la Sociedad: Una visión crítica. (pp. 67-70). http://ties2012.eu/es/index.html [consulta: 24/11/2014]
  • SANTIBÁÑEZ, Josefina (2012). Análisis de la formación de personas mayores en competencia mediática. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 12 (2), 99-113. Universidad de Extremadura. http://campusvirtual.unex.es/revistas
  • SIDNEY, SIEEGEL, (1980). Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.
  • UNESCO (2007). Agenda de París o 12 Recomendaciones para la Educación en Medios. Recuperado de http://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf [consulta: 24/11/2014]
  • VAN DALEN, D. (1971). Manual de técnica de la investigación educacional. (pp.170). Buenos Aires: Paidós.
  • Visauta, B. (1989). Técnicas de investigación social. I: Recogida de datos. Barcelona: PPU.