Competencia mediática ante los valores transmitidos por los medios de comunicaciónanalisis cuantitativo y cualitativo

  1. Santibáñez Velilla, Josefina
  2. Latorre Santibáñez, Carmen
Revista:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Ano de publicación: 2013

Número: 26

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Resumo

There is a risk that new forms of illiteracy (computational, media and information, technological, scientific) spread among older adults, and this is a serious problem of aged societies unless enough opportunities are provided to avoid inequality and social exclusion of their members. The main goal of this research is to find out the different levels of media competence of people aged 65 or older from Spain and from the La Rioja autonomous region of Spain in the dimension ideology and values. The data obtained by asking people in the sample to fill in some questionnaires have been quantitatively analysed with respect to the gender and qualifications variables. A qualitative analysis has also been carried out with respect to the same variables as in the quantitative study. This has been done through the administration of a questionnaire specially designed for that purpose, and the use of techniques such as in-depth interviews and discussion groups in the qualitative study. The results of this research show a serious lack of media competence in the ideology and values area among the participants from Spain and from La Rioja.

Referencias bibliográficas

  • Acosta, A. (1991). Educación y valores en España. Valores tradicionales, nuevos valores y educación en España.. Cádiz. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, p. 11-21.
  • Buxarrais, Mª R. y Martinez, M. (2009): Educación en valores y educación emocional: propuestas para la acción pedagógica. En ORTEGA SÁNCHEZ, I. FERRÁS SEXTO, C. (Coord.) Alfabetización Tecnológica y desarrollo regional Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Vol. 10, nº 2. Universidad de Salamanca http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_02/n10_02_buxarrais_martinez.pdf. ISSN: 1138-9737
  • Carreras, L., Eijo, P., Estany, A, Gómez, Mª T., Guich, R., Mir, V., Ojeda, F., Planas, T. y Serrats, Mª G. (1995).Cómo educar en valores: materiales, textos, recursos y técnicas. Madrid: Narcea.
  • Causapie, P. et al. (2011). Envejecimiento activo. Libro blanco. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales. IMSERSO.
  • Comisión Europea http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/studies/index_en.htm
  • Comisión Europea (2010). Study on the Current Trensds and Approaches to Media Literacy in Europe (http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/docs/studies/study.pdf (12-06-2011).
  • Cortina, A. (1998). Ciudadanos del mundo. Madrid. Anaya, p. 8.
  • Cumming, E. (1963) Nouvelles réflexions sur la théorie du désengagement. Revue internationale de sciences sociales. 15 (3) 393-412.
  • Ferrés, J. (2006). La competencia en comunicación audiovisual: proposta articulada de dimensions i indicadors. Quaderns del CAC, 25; 9-18
  • Ferrés, J. (2007). La competencia mediática en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar, 29; 100-107.
  • Ferrés, J. & al. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Ministerio de Educación. Catálogo de publicaciones del Ministerio: educación.es.
  • Ferrés, J. & Santibáñez, J. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad autónoma de La Rioja. Instituto de Tecnologías Educativas: Consell de l´Audiovisual de Catalunya: Comunicar Ediciones.
  • Encuesta 2006. Madrid: Imserso. Disponible en: http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/imserso-aproposito-01.pdf
  • Imserso (2008): Las personas mayores en España. Informe 2008. Madrid: Imserso.
  • Organización Mundial de la Salud (OMS), 2002. Envejecimiento activo: un marco político.
  • Marín, R. (1993). Los valores un desafío permanente. Madrid. Editorial Cincel.
  • Ortega, P. y otros. (1996). Valores y educación. Barcelona. Ariel. p 13-15
  • Santibáñez, J. (2010). Virtual and real classroom in learrning audiovisual. Revista Comunicar. Volumen: XVIII, nº 35, 183-191.
  • Santibáñez, J. y otros (2012). Evaluación de competencia mediática según género y nivel de estudios. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. (RELATEC). 11 (2). 39-53.
  • Santibáñez, J. et al. (2012). Competencia mediática de riojanos mayores de 65 años en el contexto español. En TIES. III Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y en la Sociedad: Una visión crítica. http://ties2012.eu/es/index.html.
  • Subirats, J.( 2011): El reto de la nueva ciudadanía. Nuevos relatos y nuevas políticas para distintas personas mayores. En Envejecimiento activo. Libro Blanco. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
  • Trilla, (1992). El profesor y los valores controvertidos. Barcelona. Paidós, p. 132-136.
  • UNESCO (2007). Agenda de París o 12 Recomendaciones para la Educación en Medios. París (www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf).