La escuela como elemento integradorestudio de la ESO en Navarra

  1. Caparrós Civera, Neus 1
  2. Casares García, Esther 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad Pública de Navarra
    info

    Universidad Pública de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02z0cah89

Journal:
Barataria: revista castellano-manchega de ciencias sociales

ISSN: 1575-0825

Year of publication: 2014

Issue: 18

Pages: 137-146

Type: Article

beta Ver similares en nube de resultados
DOI: 10.20932/BARATARIA.V0I18.48 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Barataria: revista castellano-manchega de ciencias sociales

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Sustainable development goals

Abstract

The article presented here reflects the work done in schools of secondary education in Navarre. The objective of the research was to analyze the phenomenon of immigration through the perception of the different actors involved in the process itself: students, teachers and other professionals. The methodology is qualitative, based on interviews in depth to chiefs of studies of centers school by a high index of presence of immigrant pupils and, and quantitative based in more than 800 surveys to the pupils of the above mentioned centers distributed in the Navarre geography. The results obtained in it will be considered to be an starting point of item for the design of future social policies, to improve the integration of the immigrant, especially during the adolescence and to break prejudices of the native ones towards the immigrants, of these towards the autochthonous ones, and also among the foreigners.

Bibliographic References

  • Aja, E. y Arango, J. (2006). Veinte años de inmigración en España: perspectivas jurídica y sociológica. (1985-2004). Barcelona: Sociológicas. Colección Academia 28.
  • Barbosa, F. (2007). Jóvenes e Inmigración en Madrid: espacios de sociabilidad. Madrid: Observatorio de las migraciones. Dirección General de Inmigración.
  • Besalu Costa, X. (2002). Diversidad Cultural y educación. Madrid: Síntesis.
  • Massot, M. I. (2003). Jóvenes entre culturas. La construcción de la identidad en contextos culturales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Ponce, J. (2007). ¿Gueto escolares? Segregación escolar e inmigración. Derechos y políticas públicas urbanas. Madrid: CEC.
  • Prévos, G. (2004). “La integración de los jóvenes salidos de la inmigración magrebí en Francia”, en Revista de Estudios de Juventud, 66: 85-101.
  • Torreblanca, J. (2006). “Educación y emigración”, en Temas para el debate, nº 136
  • Valero, J. R. (2002). Inmigración y escuela. La escolarización en España de los hijos de los inmigrantes. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.