Videojuegos y aprendizaje de la Historia: la saga Assasin's Creed

  1. Téllez Alarcia, Diego 1
  2. Iturriaga Barco, Diego 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2014

Issue: 17

Pages: 145-155

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.2598 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

This article studies the potential of videogames, in general, and Assasin`s Creed saga, particularly in the learning of History. It analyzes the characteristics of videogames, their motivational power, its plots, the historical aspects that best illustrates and also its limitations.

Bibliographic References

  • AYEN, F. (2009). Juegos de estrategia histórica (Mensaje en un blog). Disponible en: http://www.profesorfrancisco.es/2009/11/juegos-de-estrategia-historica.html.
  • AYEN, F. (2010). Aprender Historia con el juego Age of Empires. Proyecto Clío, 36. Disponible en: http://clio.rediris.es/n36/otros/Aprender_historia_con_el_juego_Age_of_Empires.pdf.
  • AYEN, F. (2011). Los videojuegos en la didáctica de la Historia. Bits. Revista de la Asociación Espiral, Educación y Tecnología, 18. Disponible en: http://ciberespiral.org/bits/18/videojuegos-didactica-historia/.
  • BONTHUYS, D. (4 de octubre de 2012). Assassin’s Creed 3 will be a history lesson (Mensaje en un blog). Disponible en: http://www.lazygamer.net/xbox-360/assassins-creed-3-will-be-a-history-lesson/.
  • FAVELEVIC, I. (2012). Assasin’s Creed 3 Review: New World, old problems. Blast Magazine, 10/11/2012. Disponible en: http://blastmagazine.com/the-magazine/gaming/reviews/assassins-creed-3-review-new-world-old-problems/.
  • FRISCHER, B. y STINSON, P. (2007). The importance of scientific authentication and a formal visual language in Virtual Models of Archaeological sites, en Interpreting the Past: Heritage, New Technologies and Local Development. Brussels: Flemish Heritage Institute.
  • GEE, P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Málaga: Aljibe.
  • GIL JUÁREZ, A. y VIDA MOMBIELA, T. (2007). Los videojuegos. Barcelona: Editorial UOC, 2007.
  • GOLDHABER, M. (1997). The Attention Economy and the Net. First Monday, 4. Disponible en: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/519/440.
  • GRIFFIN, J. (11 de noviembre de 2010). Rebuilding Rome for a game. The Irish Times. Disponible en: http://www.irishtimes.com/newspaper/features/2010/1122/1224283825811.html.
  • LÓPEZ, A., ENCABO, E. y JEREZ, I. (2011). Competencia digital y literacidad: nuevos formatos narrativos en el videojuego Dragon Age: Orígenes. Comunicar, 36, pp. 165-171.
  • MARÍN DÍAZ, V. y GARCÍA FERNÁNDEZ, Mª D. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 26, 113-119.
  • MEYERS, K. (2011). Lessons from Assassin’s Creed for Constructing Educational Games. Play The Past, 25/10/2011. Disponible en: http://www.playthepast.org/?p=2077.
  • MILLER, A. K. (12 de noviembre de 2012). Should kids play games in the classroom (Mensaje en un blog). http://www.educationnation.com/index.cfm?objectid=9EC27B06-2C69-11E2-A3EB000C296BA163.
  • PINDADO, J. (2005). Las posibilidades educativas de los videojuegos. Una revisión de los estudios más significativos. Pixel-Bit. Revista de medios y Educación, 26, 55-67.
  • STUART, K. (19 de noviembre de 2010). Assassin’s Creed and the appropriation of history (Mensaje en un blog). Disponible en: http://www.guardian.co.uk/technology/gamesblog/2010/nov/19/assassin-s-creeed-brotherhood-history.
  • TORO SÁNCHEZ, F. J. y MUÑOZ BANDERA, J. F. (2012). Los videojuegos como recurso para la Didáctica de la Geografía. En R. de Miguel González, M. L. Lázaro y Torres y M. J. Marrón Gaite (Eds.), La educación geográfica digital. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, pp. 691-693.
  • VENABLES, M. (11 de marzo de 2011). Exclusive Interview: Ubisoft’s Creative Teams on Assassin’s Creed Revelations (Mensaje en un blog). Disponible en: http://www.wired.com/geekdad/2011/11/exclusive-interview-ubisofts-creative-teams-on-assassins-creed-revelations/.
  • ZAGALO, N. (2010). Creative Game Literacy. A Study of Interactive Media Based on Film Literacy Experience. Comunicar, 35, 61-67.