Experimentando con las redes sociales en la enseñanza universitaria en ciencias

  1. Martínez Ruiz, Rodrigo 1
  2. Corzana López, Francisco 1
  3. Millán Moneo, Judith 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2013

Volume: 10

Issue: 3

Pages: 394-405

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2013.V10.I3.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

This paper describes the results obtained by applying a Web 2.0-based social networking to the field of high education. In particular, we have analysed the experience achieved by combining "GNOSS Universidad 2.0" networking and the subject "Experimentación en Química Física", which corresponds to the 4th year of the Degree in Chemistry (Universidad de La Rioja). "University GNOSS2.0" provides a clear opportunity to develop teaching-learning methodologies based on collaborative work and allows the generation of shared-knowledge through different communities. As a result, this novel methodology improves, enhances and accelerates the learning process. During the four months that this experience has lasted, the students have compiled a large number of attractive scientific resources related to "Molecular Cuisine" topic. Notably, The platform allows the teacher to monitor students participation and to evaluate their resources. In addition, both the resources and comments have been evaluated by the entire community by positive or negative votes. Finally, the survey conducted at the end of the activity showed that, in general, the students value positively this novel teachinglearning methodology

Bibliographic References

  • Abuín N. (2009). Las redes sociales como herramienta educativa en el ambito universitario. Revista Relada, 3(1), 199-205.
  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación, ANECA (2004). Libro Blanco del Título de Grado en Química. Disponible en http://www.aneca.es/var/media/150416/libroblanco_jun05_quimica.pdf
  • Atkins P., De Paula J. (2010). Physical Chemistry 8ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana S.A.
  • Coombs P. (1985). The world crisis education. New York: Oxford University Press.
  • Cuadrado A. (2011) Icono 14 Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes 2, 5-20.
  • Gómez Aguilar M., Roses Campos S., Farias Batlle P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. 38, 131-138.
  • Haro J.J. de (2010). Redes sociales para la educacion. Madrid: Anaya Multimedia.
  • Imbernón F., Silva P., Guzmán C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanzaaprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. 36, 107-114.
  • López Pérez G. (2011). Empleo de metodologías activas de enseñanza para el aprendizaje de la Química. Revista de Enseñanza Universitaria, 37, 13-22.
  • Meso Ayerdi K., Pérez Dasilva J., Mendiguren Galdospin T. (2011). La implementación de las redes sociales en la enseñanza superior universitaria. Tejuelo Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 137-154.
  • Pedreño Muñoz A. (2009). Universidad 2.0: ¿Qué puede ser la Universidad 2.0? Visión y Estrategias de actuación. UIMP. Disponible en http://utopiasrealidades.blogspot.com.es/2009/08/universidad-20.html
  • Peña K., Pérez M., Rondón E. (2010). Redes sociales en Internet: reflexiones sobre sus posibilidades para el aprendizaje cooperativo y colaborativo. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 16, 173-205.
  • PHYWE (2010) Series of publications Training and Experimentation for Students expert Laboratory Experiments Chemistry. Göttingen. Disponible en http://www.phywe.com/313/Home.htm
  • Sloep B., Berlanga Flores A.J. (2011). Redes de aprendizaje, aprendizaje en red. Comunicar Revista Científica Iiberoamericana de Comunicación y Educación, 37(XIX), 55- 64