Análisis de la formación de personas mayores en competencia mediática
ISSN: 1695-288X
Year of publication: 2013
Volume: 12
Issue: 2
Pages: 99-113
Type: Article
More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Abstract
Scientific literature does not include systematic and rigorous investigations and experiences on the evaluation of the level of media competence of people aged 65 or older, therefore this research should be considered as a pioneering work that opens new perspectives on quality of life, equal opportunity and active ageing. Its goal is to evaluate the level of media competence in older adults along the dimensions of: aesthetics, language, ideology and values, reception and audience, production and programming, and technology (Ferrés, 2006, Ferrés, 2007 y 2012). Furthermore, it tries to find out whether there are significant differences between the level of media competence of people aged 65 or older from Spain and from the La Rioja autonomous region of Spain. In order to carry out this research a valid and reliable questionnaire on Audiovisual Communication has been designed by experts on the field (Ferrés, J. et al, 2011). The sample consists of 6626 questionnaires filled in by Spanish citizens from different regions and 516 questionnaires filled in by citizens from La Rioja. The results show that people aged 65 or older from both Spain and La Rioja exhibit a marked lack of competence in audiovisual communication.
Bibliographic References
- Aguaded, J.I. (Coord.) (2011). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Informe de investigación. Huelva: Grupo Comunicar Ediciones/Grupo de Investigación Ágora de la Universidad de Huelva. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/6892/Grado_de_competencia_mediatica.pdf?sequence=2
- Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. (1989). Recuperado de http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential
- Consejo Audiovisual de Cataluña (2003). Libro Blanco. La educación en el entorno audiovisual. Recuperado de http://www.observatoriovermastv.org/imagenes/libroblancoCAC.pdf
- Consejo Europeo de Barcelona (2002). Resolución del Parlamento Europeo sobre los resultados del Consejo Europeo de Barcelona de los días 15 y 16 de marzo de 2002. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do? pubRef=//EP//TEXT+TA+P5TA20020137+0+DOC+XML+V0//ES
- Consejo Europeo de Lisboa (2000). Conclusiones de la presidencia. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm
- Declaración de Grünwaldsobre la educación relativa a los medios de comunicación. (1982). Recuperado de http://www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF
- Ferrés, J. (2006). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Quaderns del CAC, 25, 9-17.
- Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores Competence in media studies: its dimensions and indicators. Revista Comunicar, 15(29), 100-107.
- Ferrés, J. (Coord.) (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Instituto de Tecnologías Educativas. Catálogo de publicaciones del Ministerio. Ferrés, J & Santibáñez, J. (2011). Informe de Investigación. Competencia Mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Huelva: Comunicar Ediciones.. Recuperado de http://issuu.com/grupocomunicar/docs/competencialarioja
- Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores Media Competence. Articulated Proposal of Dimensions and Indicators. Revista Comunicar, 19(38), 75-82. doi:10.3916/C3820120208
- OEI (1990). Declaración Mundial sobre sobre educación para todos. “Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje”. Jomtien, Tailandia: Foro Constitutivo Internacional sobre Educación para Todos. Recuperado de http://www.oei.es/efa2000jomtien.htm
- Marta Lazo, C. & Gabelas Barroso, J. A. (2013). Investigación sobre el grado de competencia mediática de los ciudadanos aragoneses. Ambitos: Revista internacional de comunicación, 22, 121-130. Recuperado de http://ambitoscomunicacion.com/2013/investigacionsobreelgradodecompetenciamediaticadelosciudadanosa ragoneses/
- UNESCO (2007). Agenda de París o 12 Recomendaciones para la Educación en Medios. Recuperado de http://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf