Análisis de la formación de personas mayores en competencia mediática

  1. Santibáñez Velilla, Josefina
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2013

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 99-113

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Scientific literature does not include systematic and rigorous investigations and experiences on the evaluation of the level of media competence of people aged 65 or older, therefore this research should be considered as a pioneering work that opens new perspectives on quality of life, equal opportunity and active ageing. Its goal is to evaluate the level of media competence in older adults along the dimensions of: aesthetics, language, ideology and values, reception and audience, production and programming, and technology (Ferrés, 2006, Ferrés, 2007 y 2012). Furthermore, it tries to find out whether there are significant differences between the level of media competence of people aged 65 or older from Spain and from the La Rioja autonomous region of Spain. In order to carry out this research a valid and reliable questionnaire on Audiovisual Communication has been designed by experts on the field (Ferrés, J. et al, 2011). The sample consists of 6626 questionnaires filled in by Spanish citizens from different regions and 516 questionnaires filled in by citizens from La Rioja. The results show that people aged 65 or older from both Spain and La Rioja exhibit a marked lack of competence in audiovisual communication.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. (Coord.) (2011). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Informe de investigación.  Huelva: Grupo   Comunicar   Ediciones/Grupo   de   Investigación   Ágora   de   la   Universidad   de   Huelva.   Recuperado   de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/6892/Grado_de_competencia_mediatica.pdf?sequence=2 
  • Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. (1989). Recuperado de http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential
  • Consejo   Audiovisual   de   Cataluña   (2003). Libro Blanco. La educación en el entorno audiovisual. Recuperado   de http://www.observatoriovermastv.org/imagenes/libroblancoCAC.pdf 
  • Consejo Europeo de Barcelona (2002). Resolución del Parlamento Europeo sobre los resultados del Consejo Europeo de Barcelona de los días 15 y 16 de marzo de 2002. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do? pubRef=­//EP//TEXT+TA+P5­TA­2002­0137+0+DOC+XML+V0//ES 
  • Consejo Europeo de Lisboa (2000). Conclusiones de la presidencia. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm 
  • Declaración   de   Grünwaldsobre   la   educación   relativa   a   los   medios   de   comunicación.   (1982).   Recuperado   de http://www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF 
  • Ferrés, J. (2006). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Quaderns del CAC, 25, 9-17.
  • Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores ­ Competence in media studies: its dimensions and indicators. Revista Comunicar, 15(29), 100­-107.
  • Ferrés, J. (Coord.) (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Instituto de Tecnologías Educativas. Catálogo de publicaciones del Ministerio. Ferrés, J & Santibáñez, J. (2011). Informe de Investigación. Competencia Mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía   en   la   Comunidad   Autónoma   de   La   Rioja.   Huelva:  Comunicar  Ediciones..   Recuperado   de http://issuu.com/grupo­comunicar/docs/competencia­larioja
  • Ferrés, J.  & Piscitelli,  A. (2012). La competencia mediática:  propuesta articulada de dimensiones e indicadores ­ Media Competence.   Articulated   Proposal   of   Dimensions   and   Indicators.   Revista   Comunicar,   19(38),   75­-82. doi:10.3916/C38­2012­02­08
  • OEI   (1990).   Declaración   Mundial   sobre   sobre   educación   para   todos.   “Satisfacción   de   las   necesidades   básicas   de aprendizaje”.   Jomtien,   Tailandia:   Foro   Constitutivo   Internacional   sobre   Educación   para   Todos.   Recuperado   de http://www.oei.es/efa2000jomtien.htm 
  • Marta Lazo, C. & Gabelas Barroso, J. A. (2013). Investigación sobre el grado de competencia mediática de los ciudadanos aragoneses.  Ambitos:   Revista   internacional   de   comunicación,   22,   121-­130.   Recuperado   de http://ambitoscomunicacion.com/2013/investigacion­sobre­el­grado­de­competencia­mediatica­de­los­ciudadanos­a ragoneses/ 
  • UNESCO   (2007).  Agenda   de   París   o   12   Recomendaciones   para   la   Educación   en   Medios.   Recuperado   de http://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf