"Ulises Telamonio" en Américaretórica y mitología clásica en el Arauco domado de Pedro de Oña (1596)

  1. Fernández López, Jorge 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
Faventia

ISSN: 0210-7570

Year of publication: 2010

Issue: 32-33

Fascicle: 1-2

Pages: 257-277

Type: Article

More publications in: Faventia

Abstract

Arauco domado, an epic poem composed by Pedro de Oña and published in 1596, fulfi ls the conventions of its genre in its usage of classical mythology, notwithstanding its subject matter –contemporary with its composition and set in America– and the circumstances of its author (who never left South America). Allusions to characters from ancient mythology are frequent inorder to establish comparisons with the narrated situations, and typical scenes are often described with the help of mythological references; moreover, although within certain limits, gods appear directly in the action and even take part directly in the narrated events. The inclusion of mythology in his poem is Oña’s own rhetorical decision, for he completely assumes the traditional code of epic, which also implies the elaboration of the speeches pronounced by the epic characters. Oña displays all his literary ability at defi ning his characters through both the speeches he makes them pronounce and the induced interpretation of their effects, playing with two kinds of rhetoric morally opposed, a ‘good’ rhetoric and a ‘bad’ rhetoric. Don García, the protagonist hero of the poem and viceroy or Peru, personifies the summit of the right and virtuous usage of rhetoric, for he joins the usual contraries of physical strength and military boldness, on the one hand, with natural eloquence and oratorical skill, on the other.

Bibliographic References

  • ABBOTT, D.P. (1996). Rhetoric in the New World: Rhetorical theory and practice in colonial Spanish America. Columbia: University of South Carolina.
  • AGRAIT, G. (1971). El «beatus ille» en la poesía lírica del Siglo de Oro. Río Piedras: Universidad de Puerto Rico.
  • ANTELO IGLESIAS, A. (1975). El mito de la edad de oro en las letras hispanoamericanas del siglo XVI. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
  • ARCE MENÉNDEZ, A. (1978). «Otra versión poco conocida de la conquista del Arauco». Anales de literatura hispanoamericana 7, p. 49-60.
  • AVALLE ARCE, J.B. de (1985). «Pedro de Oña ante la epopeya». Filología 20, 2 (Homenaje a Raimundo Lida), p. 111-125.
  • AVALLE ARCE, J.B. de (2000). La épica colonial. Pamplona: Universidad de Navarra.
  • BELLINI, G. (2001). «Italia, España, Hispanoamérica: una comunidad literaria renacentista». Studi di Letteratura Ispano-Americana 33, p. 45-60.
  • BELLINI, G. (2002). «En los albores de la visión de Chile, Valdivia, Ercilla, Oña». Quaderni IberoAmericani 92, p. 7-20.
  • BETTIN, G. (2006). Per un repertorio dei temi e delle convenzioni del poema epico e cavalleresco: 1520-1580. II: La natura La retorica. Venecia: Istituto Veneto di Scienze, Lettere e Arti.
  • BEUCHOT PUENTE, M. (1996). Retóricos de la Nueva España. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • BIOW, D. (1996). «Mirabile dictu»: Representations of the marvelous in medieval and Renaissance epic. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • CAILLET-BOIS, J. (1942). «Dos notas sobre Pedro de Oña». Revista de Filología Hispánica 4, p. 269-274.
  • CALDERÓN, M. (1999). «La Eneida como modelo de la épica culta española de tema religioso: el Ignacio de Cantabria de Pedro de Oña». CFC(L) 17, p. 57-88.
  • CARMAN, G. (2006). Rhetorical conquests: Cortés, Gómara, and Renaissance imperialism. West Lafayette (Ind.): Purdue University Press.
  • CASTILLO SANDOVAL, R. (1995). «”¿Una misma cosa con la vuestra?”: Ercilla, Pedro de Oña y la apropiación post-colonial de la patria araucana». Revista Iberoamericana 61/170-171, p. 231-248.
  • COROMINAS, J.M. (1981). «Las fuentes literarias del Arauco Domado, de Lope de Vega». En: Lope de Vega y los orígenes del teatro español: actas del I Congreso Internacional sobre Lope de Vega. Madrid: EDI-6, p. 161-170.
  • CRISTÓBAL LÓPEZ, V. (1988). «Tempestades épicas». CIF 14, p. 125-148.
  • CRISTÓBAL LÓPEZ, V. (1995). «De la Eneida a la Araucana». CFC(L) 9, p. 67-101.
  • DAINVILLE, F. de (1978). L’éducation des jésuites (XVIe-XVIIIe siècles). París: Minuit.
  • DAVIS, E.B. (2000). Myth and identity in the epic of imperial Spain. Columbia y Londres: University of Missouri Press.
  • DINAMARCA, S. (1952). Estudio del «Arauco Domado» de Pedro de Oña. Nueva York: Hispanic Institute.
  • FABREGAT BARRIOS, S. (2003). «Presencia y función de los mitos clásicos en la Historia General y Natural de las Indias de Gonzalo Fernández de Oviedo y Valdés». Epos 19, p. 67-88.
  • GREINER, F.; TERNAUX, J.-C. (2002). «Préface». En: Ídem (ed.). L’épopée et ses modèles de la Renaissance aux Lumiéres: Actes du Colloque international du Centre de Recherche sur la Transmission des Modèles Littéraires et Esthétiques de l’Université de Reims (16-18 mai 2001). París: Honoré Champion, p. 10-21.
  • HELD, B. (1983). «Der epische Aparat: göttliche Providentia, Fortuna und menschliches Schicksal». En: Ídem. Studien zur «Araucana» des Don Alonso de Ercilla: Vorstellungen zu Recht, Staat und Geschichte in epischer Form. Frankfurt am Main: Haag und Herchen, p. 174-180.
  • IGLESIAS, A. (1971). Pedro de Oña: Ensayo de crítica e historia. Santiago de Chile: Andrés Bello.
  • JOMPHE, C. (2000). «Les théories poétiques de la disposition au XVIe siècle». En: Ídem. Les théories de la Dispositio et le grand oeuvre de Ronsard. París: Honoré Champion, p. 117-188.
  • KENNEDY, G.A. (1957). «The ancient dispute over rhetoric in Homer». American Journal of Philology 78, p. 23-35.
  • LABRADOR, C.; DÍEZ ESCANCIANO, A.; BERTRÁN-QUERA, A.; MARTÍNEZ DE LA ESCALERA, J. (1986). La «Ratio studiorum» de los jesuitas: Traducción al castellano, introducción histórica y temática, bibliografía. Madrid: Universidad Pontifi cia de Comillas.
  • LARA GARRIDO, J. (1999). «Variaciones de historia y poesía en la evolución del canon épico: la épica culta española del Siglo de Oro, entre la teoría y la práctica». En: Ídem (1999).
  • Los mejores plectros: Teoría y práctica de la épica culta en el Siglo de Oro. Málaga: Universidad de Málaga, p. 27-95.
  • LASSO DE LA VEGA, J.S. (1987). «Retórica y Tragedia en Sófocles: el “discurso engañoso” de Ayante». En: MOROCHO GAYO, G. (coord.) (1987). Estudios de drama y retórica en Grecia y Roma. León: Universidad de León, p. 57-72.
  • LAUER, A.R. (1993). «Caupolicán’s bath in Pedro de Oña’s Arauco domado and its dramatic treatment in the Spanish Comedia of the Golden Age, with special reference to Ricardo de Turia’s La bellígera española, Lope de Vega’s El Arauco domado, and Francisco de González Bustos’s Los españoles en Chile». En: CORTEST, L. (ed.) (1993). Homenaje a José Durand. Madrid: Verbum, p. 100-112.
  • LERNER, I. (1993). «Introducción». En: ERCILLA, A. de. La Araucana. Madrid: Cátedra, p. 7-58.
  • LIDA DE MALKIEL, M.R. (1946). «El amanecer mitológico en la poesía narrativa española». Revista de Filología Hispánica 8, p. 77-110. Reimpresión en LIDA DE MALKIEL, M.R. (1975). La tradición clásica en España. Barcelona: Ariel, p. 119-164.
  • LUPHER, D.A. (2003). Romans in a New World: classical models in sixteenth-century Spanish America. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • MATTA VIAL, E. (1924). El licenciado Pedro de Oña: estudio biográfi co crítico. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria.
  • MAZZOTTI, J.A. (2003). «El mirador criollo: secretos de la Araucanía y la autoridad del testigo en Pedro de Oña». Iberoromania 58, p. 171-196.
  • MEJÍAS-LÓPEZ, W. (1989). «Pedro de Oña y el estado de los araucanos encomendados: contexto histórico de la crítica a los españoles». Texto Crítico 15/40-41, p. 123-138.
  • MEJÍAS-LÓPEZ, W. (1993). «Principios indigenistas de Pedro de Oña presentes en Arauco domado». Quaderni Ibero-Americani 73, p. 77-94.
  • MÉNIEL, B. (2004). Renaissance de l’épopée: La poésie épique en France de 1572 à 1623. Ginebra: Droz.
  • MORÍNIGO, M.A. (1979). «Introducción». En: ERCILLA, A. de. La Araucana. Madrid: Castalia, vol. I, p. 7-92.
  • MURRIN, M. (1994). History and Warfare in Renaissance Epic. Chicago: University of Chicago Press.
  • NICOLOPULOS, J. (1998). «Pedro de Oña and Bernardo de Balbuena read Ercilla’s Fitón». Latin American Literary Review 26/52, p. 100-119.
  • OÑA, P. de (1909). El temblor de Lima. Ed. J. T. Medina. Santiago de Chile: Imprenta Elzeviriana.
  • OÑA, P. de (1917). Arauco domado: Edición crítica de la Academia Chilena…; anotada por J. T. Medina. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria.
  • — (1941). El Vasauro. Ed. R. Oroz. Santiago de Chile: Universidad de Chile.
  • OROZ, R. (1954). «Reminiscencias virgilianas en Pedro de Oña». Atenea 348, p. 278-286.
  • OSORIO ROMERO, I. (1983). «La retórica en Nueva España». Dispositio 22-23, p. 65-86.
  • PÉREZ BLANCO, L. (1977). El símil en «La Araucana» y en el «Arauco domado». San Lorenzo de El Escorial: Real Monasterio de El Escorial.
  • PIERCE, F. (1968). La poesía épica del Siglo de Oro. Madrid: Gredos (2a ed. revisada y aumentada).
  • PIÑERO RAMÍREZ, P.M. (1992). «La épica hispanoamericana colonial». En: MADRIGAL, L.I. (coord.). Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Cátedra, vol. 1, p. 161-188.
  • RODRÍGUEZ, Mario (1981). «Un caso de imaginación colonizada: Arauco domado, de Pedro de Oña». Acta Literaria 6, p. 79-92.
  • RUBIO ÁRQUEZ, M. (2000). «La contienda de Ayax Telamonio y de Ulises sobre las armas de Aquiles de Hernando de Acuña: fuentes motivos y signifi cación». En: La espada y la pluma: Il mondo militare nella Lombardia spagnola cinquecentesca. Lucca: Mauro Baroni, p. 385-406.
  • SÁNCHEZ JIMÉNEZ, A. (2006). «Pedro de Oña y su Arauco domado (1596) en la obra poética de Lope de Vega: notas sobre el estilo de Lope entre el “taratantara” y las “barquillas”». Hispanic Review 74, p. 319-344.
  • SMITH, V.P. (1984). Pedro de Oña’s «Arauco domado»: A study and annotated edition based on the princeps edition. Ann Arbor (Mich.): University Microfi lms International.
  • TORRES COROMINAS, E. (2006). «Antonio de Villegas y Jerónimo de Millis: acuerdos y desacuerdos en torno a la segunda edición del inventario». Revista de Filología Española 86, p. 413-434.
  • VILÀ, L. (2001). Épica e Imperio. Imitación virgiliana y propaganda política en la épica española del siglo XVI. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral.
  • VILÀ, L. (2003). «La épica española del Renacimiento (1540-1605). Propuestas para una revisión». BRAE 83, p. 137-150.
  • WALKER, J. (1996). «Before the beginning of “Poetry” and “Rhetoric”: Hesiod on eloquence». Rhetorica 14, p. 243-264.