Aportaciones de la lectura de los libros infantiles acompañados con DVD

  1. Santibáñez Velilla, Josefina 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Aldizkaria:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Argitalpen urtea: 2011

Zenbakia: 20

Mota: Artikulua

beta Ver similares en nube de resultados

Beste argitalpen batzuk: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Laburpena

The main goal of this work focuses on knowing whether there exis any differences in comprehension and assimilation between reading texts from child books written just in paper format, and reading texts from child books written in paper format with a DVD enclosed. The interactive DVD which is often attached to child books, in contrast to traditional books which use only paper format, provides certain features which are complementary to the traditional book, and which influence very positively both reading comprehension and expressive reading out. On the other hand, DVDs can be used to stimulate and motivate students of the first years of Primary Education in areas such as the reading of image, and the audiovisual alphabetization. The symbolic aspect of reading of a book and the representative aspect of the image complement each other in the DVD in order to help the reading comprehension. In the reading learning process, the text explains and the image allows to recognize and associate the information contained in the text. When the reader faces an abstract set of concepts and ideas, the audiovisual information contained in the DVD provides a concrete universe of ideas and realities. The process of decoding (interpreting) written symbols requires complex processes of analysis and reasoning which can be supported with the help of the reading of the image. The process of reading in a DVD helps to develop the capacities of logical reasoning, sequential and ramified thinking, at the same time that the image helps to develop the visual, intuitive, global and emotional aspects of thinking.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alonso, M. y Matilla, L. (1987): Curso de iniciación a la lectura de la imagen y al conocimiento de los M.A.V. UNED. Madrid.
  • Alonso, M. y Matilla, L.( (1990): Imágenes en acción, Madrid, Akal.
  • Aparici, R. y García Matilla, A. (1987): Imagen, vídeo y educación. F.C.E. Madrid.
  • Aparici, R. y García Matilla, A. (1987): Lectura de imagen. Ediciones de La Torre. Madrid.
  • Aparici, R. y otros. (1986): La imagen. Curso de Iniciación a la lectura de la imagen y al conocimiento de los MAV. U.N.E.D.
  • Aparici, R .(1996): La revolución de los medios audiovisuales. Educación y Nuevas Tecnologías. Ediciones de la Torre, Madrid.
  • Blanch, Teresa y otros. (2006). Velázquez. Cromosoma, SA y Televisión de Catalunya. www.cromosoma.com
  • Bruner, J. (1980): Investigaciones sobre el desarrollo cognitivo. Pablo del Río. Madrid.
  • Rodríguez Diéguez, J. L. (1978). Las funciones de la imagen en la enseñanza. Colección comunicación visual. Editorial Gustavo Gili. Barcelona.
  • Santibáñez Velilla, J. (1984). Relación del rendimiento escolar en las áreas de lectura y escritura con las actitudes mentales y el desarrollo visomotor. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid.
  • Santibáñez Velilla, J. y Sierra, J. (1989). La evaluación de la escritura. Test de Escritura para el Ciclo Inicial. C.E.P.E. (Ciencias de la Educación Preescolar y Especial). Madrid. Santos Guerra, M. A. (1984): Imagen y educación. Anaya. Madrid.