La competencia mediática: dimensiones e indicadores. En el currículo del segundo ciclo de educación primaria en la comunidad autónoma de La Rioja

  1. Santibáñez Velilla, Josefina 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Zeitschrift:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Datum der Publikation: 2012

Nummer: 22

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Zusammenfassung

The main goals of this research are: 1. To identify the presence of the six dimensions and indicators of media competence in the assessment criteria of each academic subject of the second cycle of Primary Education (Decree 26/2007, May 4, by which the Primary Education Curriculum in the autonomous región of La Rioja -C.A.R.- was established). 2. To point out the correspondence between the dimensions and indicators of media competence and the assessment criteria in each academic subject. A descriptive and evaluation-oriented research methodology has been employed. In particular, the research technique known as content analysis has been used to describe the contents of legal documents in a systematic and objective way. Media education or audiovisual communication education should have been introduced in the schools of La Rioja in accordance with the European Parliament's recommendation of December 2008. Hence media education should be part of the curricula of all levels of education. In this sense, the necessity of periodic assessment of the level of audiovisual competence degree can be argued, in the same way as other evaluations -PISA or local ones- are performed in order to promote media education in compulsory education.

Bibliographische Referenzen

  • Aguaded, J.I. (2009). El Parlamento Europeo apuesta por la alfabetización mediática. Comunicar, 32; 7-8.
  • Aguaded, J. I. (2009). Miopía en los nuevos planes de formación de maestros en España: ¿docentes analógicos o digitales?. Comunicar, 33; 7-8.
  • Ferrés Prats, J. (2006). La competència en comunicació audiovisual: proposta articulada de dimensions i indicadors. Quaderns del CAC, 25; 9-18.
  • Ferrés Prats, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar, 29; 100-107.
  • Ferrés, J. J. & otros. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Instituto de Tecnologías Educativas /Consll de l´ Audiovisual de Catalunya/Comunicar. Memoria de Investigación.
  • Ferrés, J. (2012). La competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 38. En prensa.
  • López Noguero, F. (2002): «El análisis de contenido como método de investigación». XXI, Revista de Educación, v. 4; 167-180.
  • Pavón Rabasco, F. (2005). Educación para las nuevas tecnologías, Pixel- Bit, 25, 5-17
  • Marquès, Pere (2008). La pizarra digital. En http://peremarques.pangea.org/ [Consulta: 12/04/2009].
  • Marquès, Pere (2011a). Investigación: “Nuevas técnicas contra el fracaso escolar y para la actualización de la docencia” metodología y tecnología para r50% el fracaso escolar2. En http://peremarques.net/curricudimcontraelfracaso.htm [Consulta: 10/10/2011].
  • Marquès, Pere (2011b). ¿Qué es el currículum bimodal? (versión 2.1). En http://peremarques.blogspot.com/ [Consulta: 10/10/2011].
  • Victoria Espín, J. (2002). «El análisis de contenido: una técnica para explorar y sistematizar la información», en XXI, Revista de Educación, v. 4; 95-105 (Monográfico de investigación educativa).
  • 13972 ORDEN EC/2211/2007, de 12 de julio, se establece el currículo y se regula la ordenación de la Educación Primaria (BOE, 20 julio 2007 MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA).
  • Decreto 26/2007, de 4 de mayo, por el que se establece el Currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de La Rioja
  • http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/docs/recom/c_2009_6464_es.pdf.
  • http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php