Grupos interactivosestrategia para la mejora de la convivencia, la participación y el aprendizaje

  1. Edurne Chocarro de Luis 1
  2. Magdalena Sáenz de Jubera Ocón 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Zeitschrift:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 27

Nummer: 2

Seiten: 585-601

Art: Artikel

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N2.46911 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista complutense de educación

Zusammenfassung

Interactive groups are a way of classroom work that takes advantage of the benefits of dialogic learning, of interactions between people, and for that, students are grouped heterogeneously under the tutelage of an adult, whose responsibility is to ensure the participation of all its members. It is a performance that is emerging as an evidence of successful inclusive schools turned into learning communities. Its staging requires time to assimilate its principles and therefore the aim of this paper is to present the difficulties as well as the advantages collected from the incipient experience at the Caballero de La Rosa school, in Logroño, La Rioja. The methodology used was participative action research by having a diversity of participant agents: family, teachers and students in two focus groups conducted at the beginning and at the end of the school year 2012/2013. The aim was to contrast the first impressions with those settled after a period of development and thus to obtain results from practice. The results are organized around three areas driven in learning communities: academic, coexistential and participative. It shows that interactive groups have achieved a greater student involvement motivated by its own dynamics. It also shows that family and external agents’ collaboration, as well as the links among them, reverts to learning outcomes and help to improve coexistence. Far from being considered an intrusion, the possibility of counting on more people in the classroom offers new lenses that can provide improvements in the coexistence and give more light to student learning.

Bibliographische Referenzen

  • AUBERT, A., FLECHA, A., GARCÍA, C., FLECHA, R. Y RACIONERO, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.
  • AUBERT, A., GARCÍA, C. Y RACIONERO, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación. 21 (2), 129-129.
  • APPEL, M.V. Y BEANE, J.A. (2000). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
  • CRESWELL, J.W. Y MILLER, D.L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry.Theory into Practice, 39, (3), 124-131.
  • DEARING, E., KREIDER, H., SIMPKINS, S., Y WEISS, H. B. (2006). Family involvement in school and low-income children’s literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of EducationalPsychology, 98, 653–664.
  • ECHEITA, G. Y AINSCOW, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26-46.
  • ELBOJ SASO, C., PUIGDELLIVOL AIGUADÉ, I., SOLER GALLART, M. Y VALLS CAROL, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
  • ELBOJ, C., PUIGDELLIVOL, I., SOLER, M. Y VALLS, R. (2005). Comunidades de aprendizaje. Barcelona: Graó.
  • ELBOJ, C. Y NIEMELLA, R. (2010). Sub-communities of mutual learners in the classroom: the case of interactive group. Revista de Psicodidáctica, 15(2), 177-189.
  • FLECHA, R. Y SOLER, M. (2013).Turning difficulties into possibilities: engaging Roma families and students in school through dialogic learning.Cambridge Journal of Education, 43(4), 451-465.
  • FLECHA, R. Y ORTEGA, S. (2012). Comunidades de aprendizaje . Educadores: Revista de renovación pedagógica, 243, 8-21.
  • FLECHA, R. (2006). La participación de las familias en las comunidades de aprendizaje, en Liarte, C. (Coord.) Participación de las familias en la vida escolar: acciones y estrategias (pp. 59-68). Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General de Educación.
  • FLECHA, R. (2009). Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje. Cultura y Educación, 21 (1), 157-159.
  • FLECHA, R., GARCÍA, R., GÓMEZ, A. Y LATORRE, A. (2009). Participación en escuelas de éxito. Una investigación comunicativa del proyecto INCLUD-ED. Cultura y Educación, 21 (2), 183-196.
  • GALLARDO, P. Y CAMACHO, J.M. (2008). La investigación participativa y su aplicación en el campo social y educativo. Sevilla: Wanceulen Educación.
  • GARCÍA, A. Y VILLAR, C. (2011). La aportación del proyecto de comunidades de aprendizaje a la transformación social y educativa de un barrio. Tendencias Pedagógicas, 18, 207-232.
  • INCLUD-ED CONSORTIUM. (2009). Actions for sucess in schools in Europe. Brussels: European Commision.
  • JAUSSI, M. L. Y LUNA, F. (2002). Experiencias de éxito. Cuadernos de Pedagogía, 316, 39-67.
  • KRUEGER, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica de la investigación aplicada.Madrid: Pirámide.
  • KRUEGER, R. Y CASEY, M. (2000). Focus Groups. A practical guide for applied research. Thousand Oaks, CA, Sage Publications, Inc.
  • LLOPIS, R. L. (2004).Grupos de discusión. Madrid: Esic Editorial.
  • LÓPEZ DECEBALLOS, P. (1998). Un método para la investigación-acción participativa. Madrid: Editorial Popular.
  • MARTÍNEZ, R. A. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
  • OLIVER, E., DE BOTTON, L., SOLER, M. Y MERRIL, B. (2011). Culture Intelligence to Overcome Educational. Exclusion Qualitative Inquiry, 17 (3), 267276.
  • RACIONERO, S. Y VALLS, R. (2007). Dialogic learning: A communicative approach to teaching and learning. En J. Kincheloe & R. Horn (Eds.), The praeger handbook of education and psychology (pp. 548-557). Wesport, Connecticut: Greenwood Publishers.
  • RACIONERO, S. Y SERRADELL, O. (2005). Antecedentes de las Comunidades de Aprendizaje. Educar, 35, 29-39. http://colaboraeducacion.juntadeandalucia.es/ educacion/colabora/web/guest/home(Consultado 20 de enero de 2014)
  • SALAZAR, M. C. (1992). La investigación acción participativa, inicios y desarrollos. Madrid: Editorial Popular.
  • SUÁREZ, C., DEL MORAL, G. Y GONZÁLEZ, M. T. (2013). Consejos prácticos para escribir un artículo cualitativo publicable en psicología. Psychosocial Intervention, 22, 71-79.
  • VALLS, R. Y KYRIAKIDES, L. (2013). The power of Interactive Groups: how diversity of adults volunteering in classroom groups can promote inclusion and success for children of vulnerable minority ethnic populations. Cambridge Journal of Education, 43, 1, 17-33.