Concepciones de los estudiantes sobre la eficacia de los ambientes de aprendizaje universitarios

  1. Fermín Navaridas Nalda 1
  2. María Asunción Jiménez Trens 1
  1. 1 Universidad de La Rioja, España
Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Año de publicación: 2016

Volumen: 34

Número: 2

Páginas: 503-519

Tipo: Artículo

beta Ver similares en nube de resultados
DOI: 10.6018/RIE.34.2.239481 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Otras publicaciones en: Revista de investigación educativa, RIE

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This research analyses the perception that university students have regarding the usefulness and effectiveness of the different learning environments that are most frequently taken into account in the teaching guides of their professors. For the study, a total of 908 students enrolled on different degree courses at the University of La Rioja were surveyed, all of them aged between 18 and 22. A self-developed questionnaire was used where each of the teaching environments was as an item that could be answered twice: one referring to the students’ perceived autoeffectiveness drawn from their personal experience as students; the other relative to the importance that students believe the same environment has for their professors. In terms of effectiveness, the results indicate that students assign the highest rating to individual study and professors’ explanations as the best way to achieve their university learning objectives.

Referencias bibliográficas

  • Baeten, M., Dochy, F., Struyven, K., Parmentier, E., Vanderbruggen, A., Studentcentred learning environments: An investigation into student teacher's instructional preferences and approaches to learning (2016) Learning Environments Research, 19 (1), pp. 43-62
  • Biggs, J., (1987) Student Approaches to Learning and Studying, , Hawthorn, Australia: Australian Council for Educational Research
  • Biggs, J., (2006) Calidad del Aprendizaje Universitario, , Trad. P. Manzano 2a ed. Madrid: Narcea
  • (1999) Teaching for Quality Learning at University, , Reimpreso de, por J. Biggs, Ed., Reino Unido: Open University Press
  • Cid Sabucedo, A., Pérez Abellás, A., Zabalza Beraza, M.A., Las prácticas de enseñanza realizadas/observadas de los "mejores profesores" de la Universidad de Vigo (2013) Educación XXI, 16 (2), pp. 265-296
  • Duarte, J., Ambientes de aprendizaje: Una aproximación conceptual (2003) Estudios Pedagógicos, 29, pp. 97-113
  • Entwistle, N.J., (1988) La Comprensión del Aprendizaje en el Aula, 10. , Trad. Anónimo;, Barcelona: Paidós-MEC
  • (1987) Understanding Classroom Learning: Changing Perspectives in Education Series, , Reimpreso de, N. J. Entwistle, Ed., Reino Unido: Hodder & Stoughton
  • Entwistle, N.J., McCune, V., The conceptual bases of study strategy inventories (2004) Educational PsyChology, 16 (4), pp. 325-346. , www.jstor.org/stable/23363875
  • Gargallo López, B., Garfella Estéban, P., Sahuquillo Mateo, P., Verde Peleato, I., Jiménez Rodríguez, M.A., Métodos centrados en el aprendizaje, estrategias y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios (2015) Revista de Educación, 370, pp. 229-254
  • Heikkilä, A., Lonka, K., Nieminen, J., Niemivirta, M., Relations between teacher students'approaches to learning, cognitive and attributional strategies, well-being and study success (2012) Higher Education, 64, pp. 455-471
  • Hernández Pina, F., Docencia e investigación en educación superior (2002) Revista de Investigación Educativa, 20 (2), pp. 271-301. , http://revistas.um.es/rie/article/view/98921
  • Hernández Pina, F., (2015) Factores de Calidad en Educación Superior: Enseñanza, Aprendizaje y Competencias. Tres Puntos Clave en el Docente [Material Docente]. Plan de Formación del PDI, , 26 de febrero de, Seminario de Formación del PDI 2014-2015. Procesos de enseñanza y aprendizaje. Universidad de la Rioja: La Rioja
  • Hernández Pina, F., Arán Jara, A., Salmerón Pérez, H., Enfoques de aprendizaje y metodologías de enseñanza en la Universidad (2012) Revista Iberoamericana de Educación, 60 (3), pp. 1-10. , http://rieoei.org/deloslectores/4878Hdez.pdf
  • Hernández Pina, F., Maquilón Sánchez, J.J., Las concepciones de la enseñanza. Aportaciones para la formación del profesorado (2010) Revista Electrónica Universitaria de Formación del Profesorado, 13 (3), pp. 17-25. , http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015214002
  • Hernández Pina, F., Maquilón Sánchez, J.J., García Sanz, M.P., Monroy Hernández, F., Concepciones de la enseñanza y el aprendizaje en profesorado de educación superior (2010) Psicología Educativa, 16 (2), pp. 95-105. , https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/255722
  • Hernández Pina, F., Martínez Clares, P., Martínez Juárez, M., Monroy Hernández, F., Aprendizaje y competencias. Una nueva mirada (2009) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20 (3), pp. 312-319. , http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230783009
  • Hernández Pina, F., Rodríguez Nieto, M.C., Ruiz Lara, E., Esquivel Cruz, J.E., Enfoques de aprendizaje en alumnos universitarios de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de España y México (2010) Revista Iberoamericana de Educación, 53 (7), pp. 1-11. , http://rieoei.org/3426.htm
  • Hernández-Pina, F., Rosário, P., Cuesta Sáez De Tejada, J.D., Impacto de un programa de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de Grado (2010) Revista de Educación, 353, pp. 571-588. , http://www.revistaeducacion.mec.es/re353_21.html
  • Hernández Pina, F., Rosário, P., Cuesta Sáez De Tejada, J.D., Martínez Clares, P., Ruiz Lara, E., Promoción del aprendizaje estratégico y competencias de aprendizaje en estudiantes de primero de universidad: Evaluación de una intervención (2006) Revista de Investigación Educativa, 24 (2), pp. 615-631. , http://revistas.um.es/rie/article/view/97221
  • Kember, D., A reconceptualisation of the research into university academics' conceptions of teaching (1997) Learning and Instruction, 7 (3), pp. 255-275
  • Kember, D., Misconceptions about the learning approaches, motivation and study practices of Asian students (2000) Higher Education, 40 (1), pp. 99-121
  • Lonka, K., Olkinuora, E., Mäkinen, J., Aspects and prospects of measuring studying and learning in higher education (2004) Educational Psychology Review, 16 (4), pp. 301-323
  • López, M.C., Pérez-García, M.P., Rodríguez, M.J., Concepciones del profesorado universitario sobre la formación en el marco del espacio europeo de educación superior (2015) Revista de Investigación Educativa, 33 (1), pp. 179-194
  • Marton, F., Säljö, R., On qualitative differences in learning: I. Outcome and process (1976) British Journal of Educational Psychology, 46, pp. 4-11
  • Méndez Martínez, I., (2015) Prácticas Docentes y Rendimiento Estudiantil. Evidencia a Partir de TALIS 2013 y PISA 2012, , Logroño/Madrid: Consejería de Educación, Cultura y Turismo del Gobierno de La Rioja, Fundación Santillana, Instituto Nacional de Evaluación Educativa INEE
  • Monroy, F., Hernández Pina, F., Factores que influyen en los enfoques de aprendizaje universitario. Una revisión sistemática (2014) Educación XXI, 17 (2), pp. 105-124
  • Monroy, F., González-Geraldo, J.L., Hernández-Pina, F., A psychometric analysis of the approaches to teaching inventory (ATI) and a proposal for a Spanish version (S-ATI-20) (2015) Anales de Psicología, 31 (1), pp. 172-183. , http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.190261
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, (2015) Students, Computers and Learning: Making the Connection, , http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en, OCDE Publicación No. s.n
  • Pintrich, P.R., Smith, D.A., García, T., McKeachie, W.J., (1991) A Manual for the use of the Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), , Ann Arbord, EE. UU.: NCRIPTAL
  • Pratt, D.D., Chinese conceptions of learning and teaching: A westerner's attempt at understanding (1992) International Journal of Lifelong Education, 11 (4), pp. 301-319
  • Prosser, M., Martin, E., Trigwell, K., Ramsden, P., Lueckenhausen, G., Academics' experiences of understanding of their subject matter and the relationship of this to their experience of teaching and learning (2005) Instructional Science, 33, pp. 137-157
  • Ruiz Lara, E., Hernández Pina, F., Ureña Villanueva, F., Enfoques de aprendizaje y rendimiento institucional y afectivo de los alumnos de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 307-322. , http://revistas.um.es/rie/article/view/93941
  • Schommer-Aikins, M., Beuchat-Reichardt, M., Hernández-Pina, F., Creencias epistemológicas y de aprendizaje en la formación inicial de profesores (2012) Anales de Psicología, 28 (2), pp. 465-474
  • Thompson, A.G., Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research (1992) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, , D. A. Grouws Ed., Nueva York, EE. UU.: Macmillan
  • Trigwell, K., Prosser, M., Taylor, P., Qualitative differences in approaches to teaching first year university sciences (1994) Higher Education, 27 (1), pp. 75-84
  • Trigwell, K., Prosser, M., Development and use of the approaches to teaching inventory (2004) Educational Psychology Review, 16 (4), pp. 409-424
  • Vázquez García, J.A., Nuevos escenarios y tendencias universitarias (2015) Revista de Investigación Educativa, 33 (1), pp. 13-26. , http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501