Fama e infamia del duque de Braganza en el teatro español del Siglo de Oro

  1. Francisco Domínguez Matito 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    GRID grid.119021.a

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2015

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 111-124

Type: Article

Export: RIS
DOI: 10.13035/H.2015.03.02.07 lock_openOpen access editor
bar_chart See metrics

Summary

«Portuguese matter» is a subject that inspired a large amount of plays of the Spanish Golden Age. This is especially the case in the period of the dual monarchy, in which the outstanding episodes in the history of Portugal and their main protagonists are dealt, in general, from a Castilian-centered perspective. This article specifically focuses on the events involving the dukes of Braganza. These events were of great importance not only for the history of Portugal but for the Austrian monarchy. They also served as the source of a number of comedies of the theatre in the Golden Age. Several of Lope de Vega’s plays are analyzed including El duque de Viseo, El más galán portugués, with the intention of contrasting them with the Granada playwright Cubillo de Aragón’s La tragedia del duque de Berganza. The analysis of the dramatizations evidences the different attitudes of both playwrights towards the house of Braganza. It also evidences the different assessment of Portuguese nobility in relation to the historical circumstances that they experienced during the reign of John II of Portugal. In the case of Lope de Vega, during the same time period as the dual monarchy, the plays are written in order to ennoble his image and, in the case of Cubillo, to validate his reputation as a traitor, following the uprise against the monarchy of Phillip IV, which lead to the secession of Portugal.

Bibliographic References

  • Ares Montes, José, «Portugal en el teatro español del siglo XVII», Revista de Filología Románica, 8, 1991, pp. 11-30.
  • Avalle-Arce, Juan Bautista, «Dos notas a Lope de Vega», Nueva Revista de Filología Hispánica, 7, 1953, pp. 426-432.
  • Cotarelo y Mori, Emilio, «Dramáticos españoles del siglo XVII. Álvaro Cubillo de Aragón», Boletín de la Real Academia Española, V, 1918, pp. 3-23 y 241-280.
  • Cubillo de Aragón, Álvaro, La tragedia del duque de Berganza, en El enano de los Musas. Comedias y obras diversas, con un poema de las Cortes del León y del Águila, acerca del búho gallego, Madrid, María de quiñones, 1654, pp. 441478.
  • Domínguez Matito, Francisco, «La fortuna (crítica) de un ingenio: Álvaro Cubillo de Aragón», Scriptura, 17, 2002, pp. 89-112.
  • Domínguez Matito, Francisco, «Álvaro Cubillo de Aragón», en Pablo Jauralde Pou (dir.), Diccionario Filológico de Literatura Española (Siglo XVII), Madrid, Castalia, 2010, vol. I, pp. 392-406.
  • Glaser, Edward, «El lusitanismo de Lope de Vega», Boletín de la Real Academia Española, XXXIV, 143, 1954, pp. 387-412.
  • Glaser, Edward, El lusitanismo de Lope de Vega. Portugal y los portugueses como tema literario, Madrid, 1955 (Separata del Boletin de la Real Academia Española, 34).
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, Obras de Lope de Vega, XXII (Crónicas y leyendas dramáticas de España), Madrid, Atlas, 1968 (BAE, CCXII).
  • Morley, Sylvanus Griswold y Courtney Bruerton, Cronología de las comedias de Lope de Vega, Madrid, Gredos, 1968.
  • Oleza, Joan, «Variaciones del drama historial en Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XIX, 2013, pp. 151-187.
  • Oteiza, Blanca, «Portugal, lo portugués y el portugués en el teatro de Tirso de Molina», Colóquio Letras, número monográfico Siglo de Oro. Relações hispanoportuguesas no século XVII, Lisboa, Lisboa Fundação Calouste Gulbenkian, 2011, pp. 99-108.
  • Oteiza, Blanca, «Escenarios y topónimos europeos en el teatro de Tirso de Molina», en Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Elena E. Marcello (eds.), Europa (historia y mito) en la comedia española, Almagro, Universidad Castilla-La Mancha, 2012, pp. 123-138.
  • Profeti, Maria Grazia y Umile Maria Zancanari, Per una bibliografía di Álvaro Cubillo de Aragón, Verona, Universitá degli studi di Verona, Istituto di Lingue e Letterature Straniere, 1983.
  • Resina Rodrigues, Maria Idalina, Estudos Ibéricos. Da Cultura à Literatura. Pontos de encontro. Séculos XIII a XVII, Lisboa, Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1987.
  • Resina Rodrigues, María Idalina, «Simpatias, inimizades e algumas confusoes: D. Joâo no teatro de Lope de Vega», Revista de Filología Románica, 11-12, 19941995, pp. 63-80.
  • Reyes Peña, Mercedes de los y Piedad Bolaños Donoso, «Presencia de los comediantes españoles en el Patio de las Arcas de Lisboa (1608-1640)», en En torno al teatro del Siglo de Oro, Almería, Instituto de Estudios Almerienses, 1992, pp. 105-134.
  • Romancero general o Colección de romances castellanos anteriores al siglo XVIII, tomo segundo, ed. Agustín Durán, Madrid, Atlas, 1945 (BAE, XVI).
  • Romanos, Melchora, «Drama histórico e ideología en Lope de Vega: El Príncipe Perfecto (Primera y Segunda Parte)», en El escritor y la escena. Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro (1998), ed. Ysla Campbell, Ciudad Juárez (México), Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 1998, pp. 179-188.
  • Sánchez Cantón, Francisco J., «Personajes y sucesos de la Edad Media portuguesa en el teatro español», Las Ciencias, 26, 1961, pp. 26-35.
  • Vega, Lope de, El duque de Viseo, ed. Manuel Calderón, en Comedias de Lope de Vega. Parte VI, vol. II, Lleida, Milenio, 2005, pp. 1031-1160.
  • Vega, Lope de, El más galán portugués, Duque de Berganza, ed. Carlos Mota, en Comedias de Lope de Vega. Parte VIII, vol. I, Lleida, Milenio, 2009, pp. 429-568.
  • Vega, Lope de, Obras poéticas, ed. José Manuel Blecua, Barcelona, Planeta, 1983.
  • Vega Carpio, Lope de, La vega del Parnaso, Madrid, 1637.
  • Whitaker, Shirley B., The dramatic Works of Álvaro Cubillo de Aragón, Chapel Hill, North Carolina Studies in the Romance Languages and Literatures, 1975.