Más allá del conocimientoel impacto de un programa educativo universitario para mayores

  1. Pérez de Albéniz Iturriaga, Alicia 1
  2. Pascual Lería, Ana Isabel 1
  3. Navarro Pérez, María Cruz 1
  4. Lucas Molina, Beatriz 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Any de publicació: 2015

Volum: 43

Número: 1

Pàgines: 54-60

Tipus: Article

DOI: 10.1016/J.AULA.2014.06.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Aula abierta

Repositori institucional: lock_openAccés obert Editor

Resum

The aim of the present study was to analyze the perceived impact of the University of Experience program at the University of La Rioja on students. The study sample consisted of 83 students from this education program for older people. The group of students was administered a questionnaire designed ad hoc to assess potential outcomes at different levels: general, educational, social, affective, cognitive, physical and negative affectivity. The results show that the impact of the program goes beyond the acquisition of knowledge, reaching other relevant aspects of personal functioning such as the social, the psychological, and the physical areas. In addition, the results showed that women generally perceive better results at almost all levels. The study provided empirical evidence for three hypotheses that have been accepted in the field of education and sociology for years: the advantages of education throughout life, the fact that the benefits of education go beyond the acquisition of knowledge, and the importance of physical and mental activity on the quality of life of older people.

Referències bibliogràfiques

  • Alfageme, A. (2007). The clients and functions of Spanish university programmes for older people: A sociological analysis. Ageing & Society, 27, 343–361.
  • Cabedo, A. (2010). La educación permanente: la Universidad y las personas mayores. Castelló de la Plana: Publicaciones de la Universitat Jaume I.
  • Castellón, A., Gómez, M. A. y Martos, A. (2004). Análisis de la satisfacción en los mayores de la Universidad de Granada. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 14, 252–257.
  • Comisión Europea (2010). Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. Presidency conclusions. [consultado 20 Oct 2014]. Disponible en: http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1 en.htm
  • Cusak, S. (2000). Critical educational gerontology and the imperative to empower. Education and Ageing, 14, 21–37.
  • Daniel, D., Templin, R. y Shearon, R. (1977). The value orientations of older adults toward education. Educational Gerontology, 2, 33–42.
  • Davey, J. A. (2002). Active ageing and education in mid and later life. Ageing & Society, 22, 95–113.
  • Jamieson, A. (2007). Higher education study in later life: What is the point? Ageing & Society, 27, 363–384.
  • Marco Español de Cualificaciones (MECU, 2013). [consultado 20 Oct 2014]. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/areas-educacion/sistemaeducativo/ensenanzas/aprendizaje-largo-vida.html
  • Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. (2010). Libro blanco del envejecimiento activo. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales (IMSERSO). [consultado 20 Oct 2014]. Disponible en: http://www.imserso.gob.es/Inter Present1/groups/imserso/documents/binario/8088 8089libroblancoenv.pdf
  • Montoro, J. y Pinazo, S. (2005). Evaluating social integration and psychological outcomes for older adults enrolled at a University Intergenerational Program. Journal of Intergenerational Relationships, 3, 65–81.
  • Navarro, M.C., y Pérez de Albéniz, A. (2010). Los programas universitarios para mayores: la Universidad de la Experiencia de la Universidad de la Rioja. En: Giró J., coordinador. Envejecimiento, conocimiento y experiencia (pp. 109-125). Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Organización Internacional del Trabajo (OIT, 2005). Recomendación 195: Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos: educación, formación y aprendizaje permanente. Disponible en: http://www.oei.es/pdfs/rec195.pdf
  • Organización Mundial de la Salud. (2002). Envejecimiento activo: un marco político. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 37, 74–105.
  • Orte, C. y March, M. X. (2007). Envejecimiento, educación y calidad de vida: la construcción de una gerontología educativa. Revista Española de Pedagogía, 65(237), 257-276.
  • Orte, C., Ballester, L. y Touza, C. (2004). University programs for senios in Spain: Analysis and perspectives. Educational Gerontology, 30, 315–328.
  • Palmero, C. y Eguizábal, A. (2008). Quality of university programs for older people in Spain: innovations, tendencies, and ethics in European higher education. Educational Gerontology, 34, 328–354.
  • Rubio Herrera, R. (2000). Una aproximación teórica a la experiencia de las Aulas de Mayores. In Rubio Herrera R. (Ed.), Temas de Gerontología III (pp. 324–443). Granada: Grupo Editorial Universitario.