Valoraciones del profesorado del área de Fresno (California Central) sobre la influencia de la tecnología móvil en el aprendizaje de sus estudiantes

  1. Navaridas Nalda, Fermín 1
  2. Santiago Campión, Raúl 1
  3. Tourón Figueroa, Javier 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

Zeitschrift:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Datum der Publikation: 2013

Ausgabe: 19

Nummer: 2

Art: Artikel

DOI: 10.7203/RELIEVE.19.1.3047 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Zusammenfassung

This paper presents the most relevant results of a study in which opinions of the teachers in the area of Fresno (Central California, USA) about the effects of the integration of mobile devices into the teaching-learning process. Among other objectives, this study has tried to analyze the influence of mobile learning over three very important learning factors: affective-emotional (motivation), ethic-social (social skills) and the cognitive one (cognitive skills). In order to carry out this study, a descriptive methodological approach was adopted, using the survey technique as the most adequate method to collect teachers´ opinions in a relatively fast and precise way. Obtained results show a widespread agreement among teachers about the pedagogical potential of mobile devices as a tool to improve learning quality. In general terms, conclusions suggest an improvement in the students� interest on educational tasks, an increase during study activities, a better collaborative work, as well as an improvement of creativity and information acquisition

Bibliographische Referenzen

  • Area Moreira, M., El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos (2010) Revista de Educación, 352, pp. 77-97
  • Area, M., Gutiérrez, A., Vidal, F., La alfabetización en la sociedad digital (2012) Alfabetización digital y competencias informacionales, , https://ddv.ull.es/users/manarea/public/libro_Alfabetizacion_digital.pdf, Madrid: Fundación Telefónica/F. Encuentro, Ariel
  • Attewell, J., Savill-Smith, C., Douch, R., The impact of mobile learning (2009) Examining what it means for Teaching and Learning, , http://www.caryloliver.com/Library/ImpactOfMobileLearning.pdf
  • Biggs, J., Individual and group differences in study processes (1978) British Journal of Educational Psychology, 48, pp. 266-279
  • Brazuelo, F., Gallego, D., (2011) Mobile Learning, , Los dispositivos móviles como recurso educativo. Sevilla: Eduforma
  • Burden, K., Hopkins, P., Male, T., Martin, S., Trala, C., (2012) iPad Scotland Evaluation, , https://xmascotland.wufoo.eu/forms/scottishmobile-personal-device-evaluation-2012
  • ≪Educación y Formación 2010≫ (2003) Urgen las Reformas para coronar con éxito la estrategia de Lisboa, , Bruselas: Doc COM (2003) 685 Final
  • Dyson, L.E., Litchfield, A., Lawerence, E., Raban, R., Leijdekkers, P., Advancing the m-Learning research agenda for active, experiential learning: Four case studies (2009) Australasian Journal of Educational Technology, 25 (2), pp. 250-267
  • Entwistle, N., Styles of learning and teaching (1981) An integrated outline of educational psychology for students, teachers and lecturers, 1988. , New York: John Wiley. (Reimpreso en London: David Fulton Publishers)
  • (2011) Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 201, , Brussels: European Commission
  • Fernández Pérez, M., (1988) La profesionalización del docente, , Madrid: Escuela Española
  • Harris, M.J., Rosenthal, R., Four factors in the mediation of teacher expectancy effects (1986) The Social Psychology of Education, pp. 91-110. , R.S. Feldman (Ed.) New York: Cambrigde University Press
  • Inan, F.A., Lowter, D.L., Laptops in the K-12 classrooms: Exploring factors impacting instructional use (2010) Computer and Education, 55, pp. 937-944
  • Jara, I., Claro, M., Martinic, R., (2012) Aprendizaje móvil para docentes en América Latina: Análisis del potencial de las tecnologías móviles para apoyar a los docentes y mejorar sus prácticas, , http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216081s.pdf, París: UNESCO
  • Johnson, L., Adams, S., Cummis, M., (2012) Informe Horizon del NMC: Edición para la enseñanza universitaria 2012, , Austin, Texas: The New Media Consortium
  • Keegan, D., (2005) The incorporation of mobile learning into mainstream education and training, , http://www.mlearn.org/mlearn2005/CD/papers/keegan1.pdf
  • Kirby, J.R., (1984) Cognitive Strategies and Educational performance, , New York: Academic Press
  • Litchfield, A., Nettleton, S., Taylor, T., Integrating work-ready learning into the university curriculum contextualized by profession (2008) Asia Pacific Conference, , http://epress.lib.uts.edu.au/research/bitstream/handle/10453/12704/2008001268OK.pdf?sequence=1, World Association of Cooperative Education (WACE). Sydney
  • Martín Hernández, S., Escuela 2.0: panorama actual de la situación del programa (2011) Ponencia presentada en el X Seminario del Consejo Escolar de Castilla-León: Red XXI: una puerta a la educación del futuro, , http://scopeo.usal.es/wpcontent/uploads/2012/10/Ponencia_escuela2.0.pdf
  • Martín-Laborda, R., (2005) Las nuevas tecnologías en la educación, , Madrid: Fundación AUNA
  • Marton, F., Saljo, R., On qualitative differences in learning: I. Outcome and process (1976) Brithish Journal of Educational Psychology, 46, pp. 4-11
  • Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G., Sharples, M., (2004) Literature Review in Mobile Technologies and Learning, Report 11, Future lab Series, , http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Mobile_Review.pdf
  • Navaridas, F., (2004) Estrategias didácticas en el aula universitaria, , Logroño: Universidad de La Rioja
  • Nussbaum, M., Rosas, R., Marianov, V., Cortez, C., Rodríguez, P., López, X., Zurita, G., Aprendizaje colaborativo con tecnología móvil en la enseñanza de las ciencias (2004) Documento de trabajo, , http://www.academia.edu/719363/Aprendizaje_colaborativo_con_tecnologia_movil_en_la_ensenanza_de_las_ciencias
  • (2005) Are Students Ready for a Technology-Rich world?: What PISA Studies Tell Us, , París: OCDE
  • Are the new millennium learners making the grade (2010) Technology and educational performance in PISA, , http://ictlogy.net/bibliography/reports/projects.php?idp=1617, Paris: OECD
  • Parsons, D., Ryu, H., A framework for assessing the quality of mobile learning (2006) Learning and teaching issues in software quality. Proceedings of the 11th international conference for process improvement, research and education (INSPIRE), pp. 17-27. , http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.108.2612&rep=rep1&type=pdf, R. Dawson, E. Georgiadou, P. Lincar, M. Ross, & G. Staples (Eds.), Southampton Solent University, UK
  • Pérez, A., (2011) Escuela 2.0. ¿Por qué en este momento?, , http://www.ite.educacion.es/es/escuela-20
  • Ramos, A.I., Herrera, J.A., Ramírez, M.S., Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos (2010) Comunicar, XVII, (34), pp. 201-209
  • Santiago, R., Navaridas, F., Repáraz, C., (2012) La Escuela 2.0: la percepción del docente en torno a su eficacia en los centros educativos de La Rioja, , Revista Educación XX1. Madrid: Aceptado, diciembre 2012
  • (2011) M-Learning en España, Portugal y América Latina, (3). , http://scopeo.usal.es/wpcontent/uploads/2013/04/scopeom003.pdf, Noviembre de 2011. Monográfico SCOPEO
  • Tourón, J., Santiago, R., Atención a la diversidad y desarrollo del talento en el aula. El modelo DT-PI y las tecnologías en la implantación de la flexibilidad curricular y el aprendizaje al propio ritmo (2013) Revista Española de Pedagogía, 256, pp. 441-459
  • (2008) Towards Information Literacy Indicators, , http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/wp08_InfoLit_en.pdf, Paris: UNESCO
  • (2013) Directrices para las políticas del aprendizaje móvil, , http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf, Paris: UNESCO
  • Weinsteir, C.E., Mayer, R.E., The teaching of learning strategies (1986) Handbook of research on teaching, , M. C. Wittrock (ed.), New York: McMillan Publishing Company