Risk profiles and peer violence in the context of school and leisure time

  1. Pulido Valero, Rosa 1
  2. Martín Seoane, Gema 1
  3. Lucas Molina, Beatriz 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revista:
The Spanish Journal of Psychology

ISSN: 1138-7416

Año de publicación: 2011

Volumen: 14

Número: 2

Páginas: 701-711

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_SJOP.2011.V14.N2.18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: The Spanish Journal of Psychology

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, L., Álvarez, D., González-Castro, P., Núñez, J. C, & González-Pienda, J. A. (2006). Evaluación de los comportamientos violentas en los centres educativos [Evaluating violent behaviors in schools]. Psicothema, 18, 686-695.
  • Andershed, H., Kerr, M., & Stattin, H. (2001). Bullying in school and violence on the streets: Are the same people involved? Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 2, 31-49.
  • Center for the Prevention of School Violence (2000). A vision for safer schools. Raleigh, NC: Author. Retrieved from http://www.ncdjjdp.org/cpsv/pdf- files/testimony.pdf
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum Associates.
  • Cowie, H. (2000). Bystanding or standing by: gender issues in coping with bullying in English schools, Aggressive Behavior, 26, 85-97. doi:10.1002/(SICI)1098-2337(2000)26:1<85::AIDAB7>3.0.CO;2-5
  • Craig, W., & Harel, Y. (2004). Bullying, Physical Fighting and Victimization. In C. Currie, C. Roberts, A. Morgan, R. Smith, W. Settertobulte, O. Samdal, & V. Barnekow, (Eds.), Young People's Health in Context: Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) Study, International Report from the 2001/2002 Survey. World Health Organization, (pp. 133-144). Copenhague, Denmark: WHO Publications.
  • Defensor del Pueblo (2000). Informe sobre violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educatión secundaria obligatoria [Report on school violence: Peer abuse during obligatory secondary education]. Madrid, Spain: Servicio de publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo. Retrieved from: http://www.defensordelpueblo.es/es/Documentacion/Publicaciones/monografico/ Documentacion/Estudiovilencia.pdf
  • Defensor del Pueblo (2006). II Informe sobre violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educatión secundaria obligatoria [II Report on school violence: Peer abuse during obligatory secondary education]. Madrid, Spain: Servicio de publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo. Retrieved from: http://www.defensordelpueblo.es/es/Documentacion/Publicaciones/ monografico/Documentacion/Informe-violencia-escolar-ESO.pdf
  • Del Campo, J. (2007). Informe del Estado de la cuestión de la violencia escolar en Europa [Government report on the issue of school violence in Europe]. European Commission. Retrieved from: http://200.38.162.50/2007/ Sociedad%20y%20Cultura/Formacion%20Civica%20y%20Etica/Educion-sexual/ violesclarlar/viol-inforrneeuropa.doc
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez Arias, R., & Martin Seoane, G (2004). Preventión de la violencia y la exclusián social [Preventing violence and social exclusion]. Madrid, Spain: Institute) de la Juventud.
  • Diaz-Aguado, M. J. (2005) La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela [Peer violence during adolescence and how schools can prevent it]. Psicothema, 17, 549-558.
  • DP-CAPV, Ararteko (2006). Convivencia y conflicto en los centras educativos. Informe extraordinario del Ararteko sobre la situatión en los centras de Educatión Secundaria en la Comunidad Autónoma del Pais Vasco [Coexistence and conflict in schools. An extraordinary report by Ararteko on the situation in CAPV secondary schools]. Vitoria-Gasteiz, Spain: Ararteko. Retrieved from:http://www.ararteko.net/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/1-244-3.pdf
  • Elzo, J. (2000). Jóvenes españoles 99 [Spanish youths 99]. Madrid, Spain: SM.
  • Fernández-Enguita, M., Gaete, J. M., & Terrén, E. (2008). ¿Fronteras en las aulas? Contacta transcultural y endogamia en las interacciones del alumnado [Borders in classrooms? Transcultural contact and endogamy in pupils' interactions]. Revis ta de Educatión, 345, 157-181.
  • Funk, W. (1997). Violencia escolar en Alemania, estado del arte [School violence in Germany, state of the art]. Revista de Educatión, 313, 53-78.
  • Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2009). Acoso y violencia escolar en la comunidad autonoma del Pais Vasco [Harassment and school violence in the Basque autonomous community], Psicothema, 21, 83-89.
  • Genta, M. L., Menesini, E., Fonzi, A., Costabile, A., & Smith, P. K. (1996). Bullies and victims in schools in central and southern Italy. European Journal of Psychology of Education, 11, 97-110. doi:10.1007/BF03172938
  • Lila, M., Herrero, J., & Gracia, E. (2008). Multiple victimization of Spanish adolescents: A multilevel anälisis. Adolescence, 43, 333-350.
  • Lucas, B., Pulido, R., Martin Seoane, G, & Caiderôn, S. (2008). Violencia entre iguales en educaciôn primaria: un instrumenta para su evaluación [Peer violence in elementary school: An assessment instrument]. Psicologia Educativa, 14, 47-62.
  • Martín, E., & Muñoz de Bustillo, M. C. (2009). Un análisis contextual de la preferencia y el rechazo entre iguales en la escuela [A contextual analysis of preference and rejection among peers at school]. Psicothema, 21, 439-445.
  • Martín, E., Muñoz, C, Rodriguez, T., & Pérez, Y. (2008). De la residencia a la escuela: la integración social de los menores en acogimiento residencial con el grupo de iguales en el contexto escolar [From home to school: The social integration at school with their peer groups of minors living in state residential centers]. Psicothema, 20, 376-382.
  • Martin Seoane, G (2003). Estrategias de Âfrontamiento y Riesgo en la Adolescencia [Strategies for Confrontation and Risk in Adolescence]. Madrid, Spain: Universidad Complutense.
  • Martín Seoane, G, Pulido, R., & Vera, R. (2008). Maltrato entre iguales y exclusión social en la Comunidad de Madrid: análisis y posibilidades de intervención [Peer abuse and social exclusion in the Community of Madrid: Analysis and possibilities for intervention]. Psicología Educativa, 14, 103-113.
  • Martín Seoane, G, Pulido, R., & Díaz-Aguado, M. J. (2009). Prevención de la violencia a través de la familia y la escuela [Preventing violence through family and school]. In M. Álvarez & R. Bisquerra (eds.), Manual de Orientatión y Tutoría. Barcelona, Spain: Wolters Kluwer Educación.
  • Olweus, D. (1978) Aggression in the schools: bullies and whipping boys. Washington DC: Hemisphere Press (Wiley).
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares [Harassment and threat behaviors among students]. Madrid, Spain: Morata.
  • Ortega, R. (2000). Educar la convivencia para prévenir la violencia [Teaching coexistence to prevent violence]. Madrid, Spain: Antonio Machado Libros.
  • Ortega, R., & Mora Merchán, J. (2008). Las redes de iguales y el fenómeno del acoso escolan explorando el esquema dominio- sumisión [Peer networks and the school harassment phenomenon: exploring the dominance-submission hierarchy], Infancia y Aprendizaje, 31, 515-528. doi:10.1174/02103 7008786140922
  • Pellegrini, A. D., Bartini, M., & Brooks, F. (1999). School bullies, victims, and aggressive victims: factors relating to group affiliation and victimization in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 91, 216-224. doi:10.1037//00220663.91.2.216
  • Pereira, B., Mendoça, D., Neto, C, Almeida, A., Valiente, L., & Smith, P. K. (1996, September). Facts and figures of the first survey on bulllying in Portuguese schools. Paper presented at European Conference on Educational Research. Sevilla, Spain.
  • Pulido, R. (2006). Adolescencia y conductas violentas: factores de protecciön y de riesgo [Adolescence and violent behavior: Protective and risk factors]. Madrid, Spain: Universidad Complutense.
  • Pulido, R., Martin Seoane, G, & Díaz-Aguado, M. J. (2010). School violence roles and sociometric status among Spanish students. US-China Education Review, 7, 51-62.
  • Pulido, R., Martín Seoane, G, & Lucas, B. (in press). La modalidad de agrupamiento como variable relevante en el análisis de la violencia escolar [Analyzing the educational path as a relevant variablem the school violence situations], Révista de Educaciôn. doi:10-4438/1988-592X-RE-2010-356-047
  • Salmivalli, C, Kaukiainen, A., Kaistaniemi, I., & Lagerspetz, K. (1999). Self-evaluated self-esteem, peer-evaluated self-esteem and defensive egotism as predictors of adolescents' participation in bullying situations. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1268-1278. doi:10.1177/ 0146167299258008
  • Sindic de Greuges (2007). Convivencia i conflictes als centres educatius [Coexistence and conflict in schools]. Sindic de Greuges. Retrieved from http://www.sindic.cat/site/files/docs/48-INFCONVIVENCIAESCOLES.pdf
  • Smith, P. K., & Sharp, S. (1994). School Bullying insights and perspective, Londres, UK: Routledge.
  • Smith, P. K., Tamlamelli, L., Cowie, H., Naylor, P., & Chauhan, P. (2004). Profiles of non-victims, escaped victims, continuing victims, and new victims of school bullying, British Journal of Educational Psychology, 74, 565-581. doi:10.1348/0007099042376427 (Pubitemid 39620960)
  • Taylor, A. (2002). Writing of ambition: a developmental study of gender ethnicity and achievement values. Dissertation Abstracts International: Humanities and Social Sciences, 63(3-A), 863.
  • Vieira, M., Fernández, I., & Quevedo, G (1989). Violence, Bullying and Counselling in the Iberian Peninsula. In E. Roland & E. Munthe (Eds.), Bullying International Perspective (pp. 35-52). London, UK: David Fulton Publishers.