Análisis del equilibrio competitivo basado en la localización geográfica

  1. Rodríguez, Vicente 1
  2. Olarte-Pascual, Cristina 2
  3. Saco, Manuela 3
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  3. 3 Universidad CEU San Pablo
    info

    Universidad CEU San Pablo

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/00tvate34

Zeitschrift:
Cuadernos de estudios empresariales

ISSN: 1131-6985

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 27

Seiten: 87-105

Art: Artikel

DOI: 10.5209/CESE.57372 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de estudios empresariales

Zusammenfassung

Geographical location of enterprises has hardly been taken into account in competition models as a decisive variable to reach the competitive equilibrium. In this investigation a spatial analysis has been done in order to optimize the location of a net of sales points under the conditions for Bertrand ´s competition. The main target is to study if the best location of each sales point (strategy of location) matches with the optimal location of the whole net of dealers of a commercial network. To achieve this, location-assignment models have been applied along with p-median algorithms and maximizing the spatial competition, through a Geographical Information System called Flowmap on 25 dealer network located along 1240 postcodes. The results show that the optimal solution for each dealer does not match with the optimal solution for the whole network. This study reveals a new line of research where the results can be widely applied in the business and academic fields.

Bibliographische Referenzen

  • Allo, N. (2014). “A challenge for geomarketing in developing countries”. International Jour¬nal of Market Research. 56 (3), 297-316.
  • Altshuler, Y., Shmueli, E., Zyskind, G., Lederman, O., Oliver, N., y Pentland, A. S. (2015). “Campaign optimization through mobility network analysis”. Geo-intelligence and vi¬sualization through big data trends. 33-74.
  • Bigné, J. E. y Vila, N. (2000). «Estrategia de empresa y posicionamiento de producto en la industria del automóvil”. Economía Industrial. 332, 29 – 42.
  • Bishop, W. R. Jr Y Brown, E. H. (1969). “An analysis of spatial shopping behavior”. Journal of Retailing. 45(2), 23 - 30.
  • Blanchar, C. (2013). “Concesionarios Menguantes”. El País. Recuperado 2016 de: http:// economia.elpais.com/economia/2013/03/28/actualidad/1364470099_473270.htmlm/ economia/2013/03/28/actualidad/1364470099_473270.html
  • Bosque Sendra, J. & Franco Maas, S. (1995). “Modelos de localización – asignación y eva¬luación multicriterio para la localización de instalaciones no deseables”. Serie Geográfi¬ca. 5, 97 - 112.
  • Bosque Sendra, J. & García, R.C. (1995). “La información geográfica humana. Algunos pro¬blemas de su tratamiento con un sistema de información geográfica (SIG)”. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 15, 141 - 155.
  • Bozkaya, B. y Singh, V. K. (2015). “Geo-intelligence and visualization through big data trends”. Geo-intelligence and visualization through big data trends. 1-348.
  • Breukelman, J., Brink, G., Jong, T de, & Floor, H. (2009). Manual Flowmap 7.3. Faculty of Geographic Sciences Utrech University. Recuperado en Febrero 2012 de: http://flowmap. geo.uu.nl/download.php
  • Bucklin, R. E., Siddarth, S. & Silva – Risso, J.M. (2008). “Distribution intensity and new car choice”. Journal of Marketing Research. 4, 473 - 486.
  • Busse, M. R., Knittel, C. R., Silva-Risso, J. y Zettelmeyer, F. (2016). “Who is exposed to gas prices? How gasoline prices affect automobile manufacturers and dealerships”. Quant Mark Econ. 41 – 95.
  • Buzai, G. D. (2011). “Modelos de localización-asignación aplicados a servicios públicos urbanos: análisis espacial de Centros de Atención Primariade Salud (CAPS) en la ciudad de Luján, Argentina”. Cuadernos de Geografía, Revista Colombiana de Geografía. 20 (2), 111 - 123.
  • Calero de La Paz, R. (2004). Diseño de un sistema de Geomarketing para la localización de establecimientos comerciales. Tesis Doctoral. Universidad Rey Juan Carlos.
  • Carrizosa Priego, E. (2013). “Documentación en el curso: TIG y planificación de equipa¬mientos y servicios”. Programa de Doctorado: El Análisis Geográfico en la Ordenación del Territorio. 1 - 19.
  • Casado Izquierdo, J.m. & Palacios Mora, C. (2012). “Ubicación óptima de módulos electo¬rales en el estado de chihuahua (Méjico) utilizando modelos de localización – asignación mediante un SIG”. Boletin de la Asociación de Geógrafos Españoles. 60.
  • Chan, T. Padmanabhan, V. & Seetharaman, P.b. (2007). “An Econometric Model of Location and Pricing in the Gasoline Market”. Journal of Marketing Research. 44, 622–635.
  • Chasco, C. (2003) “El geomarketing y la distribucion comercial”. Revista Investigacion y Marketing. 79, 6 – 13.
  • Chasco, C. (2012) “El test scan y otros métodos de geomarketing”. Harvard Deusto Marke¬ting y Ventas. 113, 50 - 54.
  • Chica Olmo, J. M. y Luque Martínez, T. (1992). “Aplicación de la teoría de las variables regionalizadas en la investigación de marketing”. Revista europea de Dirección y Econo¬mía de la Empresa. Vol.1. 1. 125 - 132.
  • Chica Olmo, J. M. (1995). “Spatial estimation of housing prices and locational rents”. Urban studies. 32, 8, 1331 - 1344.
  • Códigos Postales Internacionales (2013). Recuperado en Junio 2013. http://codigospostales-internacionales.blogspot.com.es/2012/02/codigos-postales-de-espana-con.html
  • Comber, A., Fonte, C., Foody, G., Fritz, S., Harris, P., Olteanu-Raimond, A. M. y See, L. (2016). “Geographically weighted evidence combination approaches for combining dis¬cordant and inconsistent volunteered geographical information”. Geoinformática. 20, 503-527.
  • Delgado, M. E. M. & Canters, F. (2011). Measuring the accessibility of different house¬hold income groups to basic community services in upland Misamis Oriental, Northern Mindanao, Philippines. Singapore Jounal of Tropical Geography. 32, (2), 168 - 184. doi:10.1111/j.1467-9493.2011.00427.x
  • Díez Cornago, C. & Escalona Orcao, A. I. (2007). “Areas de influencia y competencia es¬pacial de grandes superficies comerciales: una aproximación en el caso de Zaragoza”. Geographicalia. 39, 61 - 79.
  • Drezner, T. (1994). “Optimal continous location of a retail facility, facility attractiveness, and market share: an interactive model”. Jounal of Retailing. 70, 49-64.
  • Flaherty, Karen E. y Pappas, James, M. (2002). “Using career stage theory to predict turnover intentions among sales people”. Journal of Marketing. Theory and Practice. 48 - 57.
  • Fonseca, A., Schon, F. y Domínguez, A. (2016). “Territorio estratégico y segregación: la re¬gión noreste del Área Metropolitana de Montevideo Strategic territory and segregation”. Economía, Sociedad y Territorio. XVI. 51, 1-28.
  • Ganesan, S., Malter, A. J. & Rindfleisch, A. (2005). “Does Distance Still Matter? Geographic Proximity and New Product Development”. Journal of Marketing. 69 (10), 44–60.
  • García Palomo, J. P. (1997). “Geomarketing. Los sistemas de información geográfica aplica¬dos a la planificación comercial”. Revista Distribución y Consumo. 31, 99 -107.
  • Geertman, S., De Jong, T., Wessels, C., & Bleeker, J. (2006). “The relocation of ambu¬lance facilities in central Rotterdam”. Applied GIS and Spatial Analysis. 215-232. doi:10.1002/0470871334.ch12
  • GEOPOSTCODES.COM (2013). Recuperado en Junio 2013. http://www.geopostcodes.com/
  • Goodchild, M. F. (2010). Towards Geodesign: Repurposing cartography and GIS?. Cartogra¬phic Perspectives. 66, 7 - 21.
  • Goodchild, M. F. (1991). “Geographic information systems”. Journal of Retailing. 67, 3 - 15.
  • Goodchild, M. F. (2000). “Spatial analysis practitioners”. Journal of Geographical Systems, 2, 5 - 10.
  • Goodchild, M. F. (2008). “Statistical perspectives on geographic information science”. Geo¬graphical Analysis. 40(3), 310 - 325.
  • Goodchild, M. F. (2013). Prospect for a Space - Time Gis. Annals of the Association of Ame¬rican Geographers. 103, 1072 - 1077.
  • González, E. Ventura, J. y Cárcaba, A. (2013). “Product efficiency in the Spanish automobile market”. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la empresa. 19, 1 – 7.
  • Gutiérrez-Gallego, J.a., Ruiz-Labrador, E.e., Jaraiz, F.j. y Perez-Pintor, J. M. (2012). “Diseño de un modelo de asignación de viajes con aplicaciones SIG para la gestión de planes de movilidad urbana sostenibles en ciudades medias”. GeoFocus. 13, 1-21.
  • Hyman, M. R. (1987). “Long distance geographic mobility and retailing attitudes and beha¬vior: an update”. Journal of Retailing. 63, 187 - 204.
  • Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (2012). Recuperado en Febrero 2012 de: http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia.
  • Instituto de Estudios de Automoción (ANFAC) (2008-2012). “Memorias anuales 2008 - 2012”. Instituto de Estudios de Automoción (ANFAC)
  • Jonge De, T. & Tilema, T. (2005). Transport network extensions for accessibility analysis in geographic information systems. Oral presentation at the Africa GIS conference in Tshwane, South Africa. 627, 1 – 12.
  • Kotler, P. (2006) Direccion de Marketing. 12ª Edicion.Pearson Prentice Hall. Madrid, 2006.
  • Levy Mangin, J. P., Apaola Ibañez, V. & Hartmann, P. (2007). Determinantes del éxito de las relaciones fabricante – distribuidor: el caso de los concesionarios de automóviles esta¬dounidenses en España. Ciencia Ergo Sum. 14 – 2, 125 -134
  • Loidl, Ml, Wallentin, G., Cyganski, R., Graser, A., Scholz, J. Y Hauslauer. E. (2016). “GIS and transport modeling-strengthening the spatial perspective”. International Journal of Geo-Information. 5, 84. 1-23.
  • López – Hernández, F. A. & Chasco – Yrigoyen, C. (2007). “Time trend in spatial dependen¬ce. Specification strategy in the first – order spatial autoregressive model”. Estudios de Economia Aplicada. 25 (2), 631 - 650.
  • Lozano-Botache, R. (2016). “Seguimiento al comportamiento del mercado de tierras rurales a través de un GIS, Santander Colombia”. Economia, sociedad y territorio. XVI, 52, 675-696.
  • Lucas, B., Arefin, A. S., De Vries, N. J., Berreta, R., Carlson, J. Y Moscato, P. (2015). “En¬gagement in motion: Exploring short term dynamics in page-level social media metrics”. Paper presented at the Proceedings - 4th IEEE International Conference on Big Data and Cloud Computing, BDCloud 2014 with the 7th IEEE International Conference on Social Computing and Networking, SocialCom 2014 and the 4th International Conference on Sustainable Computing and Communications, SustainCom 2014, 334-341.
  • Maarten, V. H. (2002). Job access, work place mobility and occupational achievement. Ebu¬ron publishers.
  • Makarova, I., Khabibullin, R., Beyaev, A. & Belyaev, E. (2012). Dealer - Service center com¬petitiveness increase using modern management methods. Trasport Problems. 7, 53 - 59.
  • Mittal, V., Kamakura, W. A. & Govind, R. (2004). “Geographic patterns in customer service and satisfaction: an empirical investigation”. Journal of Marketing. 68 (7), 48 - 62.
  • Moral-Rincon, M. J. (2004). “Luces y sombras en el sector de automoción español”. Econo¬mistas. 22, 112 - 118.
  • Moreno Jiménez, A. & Prieto Flores, María Eugenia (2004). “Evaluación de procedimientos para delimitar áreas de Servicio de líneas de transporte urbano con sistemas de informa¬ción geográfica”. Investigaciones regionales.2, 85 – 102.
  • Moreno Jiménez, A. & Buzai, G. D. (2008). Análisis y planificación de Servicios Colectivos con Sistemas de Información Geográfica. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Moreno Jiménez, A. (2004). “Nuevas tecnologías de la información y revalorización del conocimiento geográfico”. Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. 7 (170).
  • Moyano-Fuentes, J. y Martínez- Jurado, P. J. (2012). Determinantes de la competitividad de los concesionarios de automoción en España. Septem ediciones.
  • Navas, N (2014). “La mitad de los concesionarios que más venden ya son rentables”. Cin¬coDías. Recuperado en Junio del 2016 de: http://cincodias.com/cincodias/2014/04/08/ empresas/1396966251_643124.html
  • Oziméc, A. M., Natter, M. Y Reutterer, T. K. (2010). “Geographical Information Systems– Based Marketing Decisions: Effects of Alternative Visualizations on Decision Quality”. Journal of Marketing. 74 (11), 94–110.
  • Popelka, S. (2015). “Decision scheme for the selection of the most appropriate method for analyses and visualization of eye-tracking data in cartographic research”. Paper presented at the International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM, 2(2) 803-810.
  • Ramírez Vigoya, Alejandro (2011). “Un equilibrio bayesiano de Nash: competencia de Cour¬not bajo información asimétrica y productos diferenciados”. Revista Facultad de Ciencias Económicas: investigación y reflexión. 19, 61 – 72.
  • Rodríguez Rodríguez, V., Saco Vázquez, M. & Olarte Pascual, C. (2015). “Application of information and communication technologies for the optimization of a net of concessio¬naires in Andalusia”. ARETHUSE, Scientic journal of Economics and Business Manage¬ment. Esculapio; Bologna (Italy). 129 - 151.
  • Rodríguez Rodríguez, V., Olarte Pascual, C. & Saco Vázquez (2015). “¿Que distancia recorre el consumidor para comprar un coche?” Harvard Deusto Business Research (HDBR). 4 (2), 96 – 112.
  • Rodríguez Rodríguez, V., Olarte Pascual, C. & Saco Vázquez (2016). “Aplicación de geo¬marketing en la optimización de una red de puntos de venta”. Documentos de trabajo de la cátedra fundación Ramón Areces de Distribución Comercial (DOCFRADIS). Número 1602, 1 – 21.
  • Rodríguez, V., Olarte Pascual, C. & Saco (2017). “Application of geographical information systems for the optimal location of a commercial network”. European journal of manage¬ment and business economics. Emerald publishing. 26 (2), 220 – 237.
  • Sui, D. & Goodchild, M. (2011). The convergence of GIS and Social Media: Challenges for GIScience. International Journal of Geographical Information Science. 25 (11), 1737 - 1748.
  • Tong, D. (2012). “Regional coverage maximization: a new model to acccount implicity for complementary coverage”. Geographical Analysis. 44, 1–14.
  • Van Ham, M. (2002). Job access, work place mobility and occupational achievement. Eburon publishers.
  • Willemse, L. (2013). “A flowmap-geographic information systems approach to determine community neighbourhood park proximity in Cape Town”. South African Geographical Journal, 95(2), 149-164. doi:10.1080/03736245.2013.847799
  • Yasenovsky, V. And Hodsgson, J. (2007). “Hierarchical Location-Allocation with Spatial Choice Interaction Modeling”. Annals of the Association of American Geographers. 97(3), 496–511.
  • Zeng, W., Hodgson, M. J. & Castillo, I. (2009). The pickup problem consumers’ locational preferences in flow interception. Geographical Analysis. 41, 149 - 168.